Svar: Tør hud, kosttilskud, slynge og bærestilling
17. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Galina
Det lyder som om at din datter har børneeksem og derfor er det rigtig godt at du smører hende med en fed creme flere gange dagligt.
Børneeksem kaldes også atopisk dermatis og det er arveligt. Det giver som du beskriver perioder med meget tør hud, der ofte klør og perioder med eksem. Når børn har børneeksem, så skyldes det at de i huden mangler de naturlige fedtstoffer, der skal lime hudcellerne sammen. Det gør at fordampningen fra huden er stor og huden tørrer derfor ud.
Nogle børn er hårdt angrebet af børneeksem og eksem på det meste af kroppen i lange perioder, andre børn har kun ganske lidt eksem og i korte perioder. Hos de mindste børn begynder eksemen ofte på kinderne, på hagen og i hårbunden. Hos større børn er eksemen ofte mest i albuebøjninger og i knæhaser samt på hænder, håndled og anklerne. Mange børn er især plaget i de kolde vintermåneder fordi den tørre og kolde luft øger fordampningen fra huden.
Halvdelen af de børn, der udvikler børneeksem, får sygdommen inden de fylder ét år og mange børn får børneeksem inden de starter i skole. De fleste børn vokser dog heldigvis fra det med årene.
Eksemen og den tørre hud klør og du skal være opmærksom på at det klør ekstra meget efter et bad, hvor hudens porrer har åbnet sig. At blive puttet under en dyne lige efter bad, kan derfor være næsten uudholdeligt for et barn med børneeksem. Derudover kan eksemen genere så meget at barnet ofte virker uroligt og grædende, når det er vågen og barnet sover ofte også dårligt, hvilket jo ikke er med til at give større overskud om dagen.
Du skal være omhyggelig med plejen af din datters hud og det er vigtigt at tilføre den både fugt, fedtstof og luft. I perioder kan det være rigtig godt at smøre med en fed creme dagligt, men i andre perioder kan en fugtighedslotion, som har et højere vandindhold være bedre. Nogle børn har det godt med olie i badevandet, men for mange børn kan det gøre eksemen værre fordi olien danner en hinde og ligesom lukker af, så huden ikke får luft. Du er derfor nødt til at forsøge dig frem for at finde ud af hvad der mon passer bedst til din datter.
Generelt gælder, når du skal vælge creme til et barn med eksem:
- Vælg en ved creme, fordi dit barns hud mangler fedtstof.
- Brug en gang imellem hudlotion (kan være en fordel i sommerperioden) så huden bedre kan ånde. Hudlotion fordamper dog meget hurtigt og er dyrt i brug.
- Køb altid cremer uden parfume, fordi parfume kan irritere huden, vælg også cremer uden parabener eller andre hormonforstyrrende stoffer.
- Undgå creme med carbamid, da det kan svie og irritere den sarte hud
- Brug steroid-creme som behandling, når dette er ordineret af lægen. Brug en mild creme, når eksemen er værst og en mere koncentreret creme, når eksemen ikke er så slem. Det lyder bagvendt, men sådan er det ...:o)
Gode råd i forhold til bad når der er tale om et barn med eksem:
- Et kortvarigt bad i lunkent vand dagligt eller flere gange om ugen kan være en god idé.
- Brug mild uparfumeret sæbe, da det renser huden og holder den fri for bakterier og samtidig forebygger infektioner. Hos børn med børneeksem, vil der altid være en infektionsrisiko fordi huden klør så meget at barnet får kradset hul.
- Vælg enten en fast hård sæbe, fordi du så er sikker på ikke at bruge for meget, eller brug en flydende uparfumeret sæbe med en hudvenlig pH. Vær i givet fald opmærksom på ikke at bruge for meget, da sæbe nemt kan have den modsatte effekt og komme til at irritere huden.
- Pas på med badeolie, som kan lukke og danne en hinde. Mild uparfumeret sæbe kan være at foretrække her.
- Skyld altid barnet af med rent vand efter badet, så sæberester vaskes af.
- Bad kun kortvarigt, fordi et langt bad vil virke modsat og udtørre huden ekstra.
- Smør huden ind i creme umiddelbart efter badet
- Ved bad i klorvand skal du være opmærksom på at klor udtørre huden. Derfor kan man forebygge ved at smøre med creme inden barnet kommer i bassinet og efter badet er det vigtigt at skylde barnet af i rent vand og atter kommer fugtighedscreme på huden.
Med hensyn til kosttilskud og amning, så skal man passe lidt på med dette. Det du indtager vil naturligt komme i mælken og barnet tåler naturligt ikke særlig meget og kan reagere voldsomt på visse naturlægemidler og urter. Visse ammeteer f.eks. kan give børn voldsom mavepine og det er også set at børn har kastet op og er blevet sløve at overdrevent indtag. Det er især fennikel og anis der her får skyld for at være problematiske ...
Med hensyn til valleprotein og amning, så er det sådan at modermælken er nøjagtigt afstemt til barnets behov. Proteinindholdet i modermælk er størst umiddelbart efter fødslen og herefter falder det stille og roligt indtil ca. 6 måneders alderen, hvor det holder sig stabilt. Mælkeproteinerne består af valleprotein (hovedsageligt human α-lactalbumin, samt laktoferrin, immunglobuliner og lysosymer), kasein og en mængde andre proteiner i små mængder (enzymer, vækstmodulatorer og hormoner).
Det lavere proteinindhold i modermælken er vigtig fordi det sikrer at barnets umodne nyrer ikke belastes unødigt. At begynde at indtage ekstra valleprotein, som i en vis mængde må udskilles ekstra via modermælken, vil derfor normalt ikke være at anbefale.
Med hensyn til lecithin, så er dette et fedtstof som naturligt findes blandt andre fedtstoffer i modermælk. Indholdet af lecithin i modermælk er så vidt jeg ved forholdsvis højt og jeg mener også at man nogle gange anbefaler netop indtag af lecithin til mødre der har gentagende problemer med tilstoppede mælkegange ... Jeg kender dog ikke til undersøgelser som bekræfter eller afviser dette og derfor synes jeg ikke det er noget man bare skal indtage uhæmmet ...
Med hensyn til dine spørgsmål omkring belastningen af din datters lændehvirvler, sidde stillinger, støtte osv. så kan jeg desværre ikke hjælpe dig her. Det er uden for mit område - hervil det nok være bedre at spørge en børnefysioterapeut :o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og tak for dine pæne ord til mig:o) Rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske