Svar: Desperat mor

16. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Charlotte

Tillykke med din lille datter. Selvom det har været en hård beslutning at gå over til flaske, så lyder det som om at det var den rigtige beslutning da din datter jo stort set intet havde taget på inden ... Det er for mange en stor sorg, når amningen ikke lykkes og det gør det naturligvis ikke bedre at barnet så græder meget, har tydeligt ondt i maven og svært ved at kapere modermælkserstatningen ...

Jeg er ikke klar over hvad det er for stikpiller du giver din datter for at hjælpe på afføringen. I Danmark vil man normalt ordinere laktulose. Det er en mixtur man kan købe i håndkøb og det er noget barnet drikker. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen så barnet lettere kan komme af med det og påvirker således tarmenes bevægelser. Derfor bliver børn ikke afhængige af at få det og mange børn har behov for laktulose i måneder og så må det være sådan. Man giver normalt 1 ml pr kg og ofte fordeler man dosis på to gange dagligt. Det vil sige, at du f.eks. giver 2½ ml morgen og 2½ ml aften.

Det er meget vigtigt at holde barnets mave igang, da det har betydning for barnets indtag af mad og trivsel generelt. Derudover skal man som du også spørger til, sikre sig at barnet indtager den mængde mælk hun har behov for.

En tommelfingerregel er at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet fordelt på 6-8 måltider i din datters alder. Jeg er ikke helt klar over hvad hun vejer nu, men hvis vægten ligger på ca 4500g så vil hun skulle have 750-800ml mme i døgnet og fordelt på 6-8 måltider giver det mellem 95-135ml af gangen. Nogle børn spiser så lidt mere og andre mindre.

Det er således okay hvis din datter nogle dage spiser lidt mere end dette og i takt med at hun vokser vil hendes indtag af mælk også naturligt stige. Men der er altid en risiko for at børn overspiser, når de får flaske, fordi mælken løber meget let til dem og derfor må man nogle gange gå ind og tilbyde f.eks. en sut lidt mere. Det vil sige at du f.eks. kan give din datter en sut, når hun har tømt en flaske med 120ml og så lade sig sutte lidt til ro på den. På samme måde kan det nogle gange være nødvendigt at strække tiden mellem flaskerne lidt, så hun ikke spiser hver 2 time, men i stedet hver 3-4 time.

Når man tæller timer er det altid fra måltidernes start. Det vil sige når hun har fået flaske f.eks. kl. 12, så skal hun tilbydes næste flaske mellem kl. ...

Annonce

... 15-16 også selvom hun måske var ½ time om at spise sin flaske ...

Jeg synes derudover at din datters vægtøgning lyder helt okay. Hun har jo haft lidt der skulle indhentes og det har hun så gjort og det er helt fint. Jeg synes ikke du skal gå i panik over at hun nu er begyndt at tage på, tværtimod. Det tyder jo et eller andet sted også på at hun optager næringen godt fra den mad hun får og det er jo positivt :o)

Du spørger om du kan give hende lidt kamillete eller fennikelte eller andet ind imellem og det kan du godt. Normalt anbefaler man ikke dette til små børn fordi der jo ingen næring er i, men hvis man som du har fået at vide at hun spiser for meget og skal holde igen med mælkemængden, så kan jeg ikke se nogen problemer i at hun får lidt kogt vand.

Jeg vil så anbefale netop kogt vand og gerne med lidt sukker fordi de virker smertestillende og ganske givet vil kunne give lidt ro i maven. Du må give hvad svarer til at hun får en flaske om dagen, så kan du selv finde ud af om hun trives bedst med at få 20ml en gang imellem eller en flaske med 100ml når hun virker meget sulten selvom hun allerede har spist godt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal hele tiden holde indtaget af vand op med indtaget af mælk, det er meget vigtigt at mælken har første prioritet.

Kogt vand med sukker kan som sagt være en idé i din situation, kamillete er et gammelt husmoderråd mod mange ting og fennikelte ved jeg godt bliver anbefalet af alternative behandlere til børn med mavekneb. Men hverken kamillete eller fennikelte anbefales af fødevarestyrelsen eller sundhedsstyrelsen. I følge WHO bør børn under 24 måneder ikke tilbydes nogen form for urtete.

Du kan forsøge at finde ud af om der, hvor du bor findes forskellige typer modermælkserstatning. Der er jo mange muligheder og det kan være lidt af en jungle at finde ud af. Men der findes specielle erstatninger som forebygger allergi, erstatninger der anbefales til børn med tendens til forstoppelse, erstatninger til de meget sultne børn, til børn der gylper meget osv. osv. Der er mange muligheder og det kunne måske hjælpe jer at forsøge med en anden slags. Det du skal være opmærksom på er at produktet skal være fuldgyldigt, det betyder at din datter skal kunne leve udelukkende af dette. Produktet skal dermed også kunne gives fra fødslen.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.