Brev:
Desperat mor
16. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Desperat mor
Hej Helen
Jeg bor i Qatar og har ingen form for hjælp med hensyn til Sundhedplejerske. Derfor skriver jeg til dig.
Vi fik vores andet barn, Sophia, for præcis 6 uger siden, 05.05.2008. Hun vejede 3180g. Da vi var til første check 6 dage gammel vejede hun 2930g. Hun havde lidt feber og var lidt snottet, så vi kom igen 3 dage senere til check. Der blev hun også vejet, 2935g. Og så var det at det gik galt.
Indtil da ammende jeg fuldt ud, og synes selv det gik godt. Men pludselig fik jeg at vide at Sophia ikke tog nok på og at jeg blev nødt til at supplere med en flaske. Først og fremmest var det et nederlag for mig, jeg følte mig ikke tilstrækkelig som Mor. Vi fik at vide at vi bare skulle give hende alt det hun ville have, så ofte som muligt. Vi gjorde som vi fik besked på. Og så var fanden løs i Laksegade.
Sophia begyndte at græde hele tiden. Hun kunne ikke komme af med sin afføring. Hun lød til at ligge og "presse" hele natten og var i det hele taget meget urolig. Hun hev benene til sig og virkede til at have rigtig ondt. Vi gav hende mad hver gang hun bad om det, det vil sige ca. hver 2 time, nogen gange oftere. Det virkede som om hun var umættelig. Jeg mistede mælken stille og roligt. Hun gad ikke kæmpe for min mælk.
Vi var til check igen da hun var 19 dage gammel, 10 dage senere, og der vejede hun 3585g. Og igen da hun var 4 uger, der vejede hun 4120g. Nu var vi i den anden boldgade. Nu tog hun for meget på. Vi fik at vide at hun havde kolik, og at hun endelig ikke måtte få andet end hver 4. time. Det var utrolig hårdt at få hende til at vente 4 timer når nu hun var vandt til at få hele tiden. Og vi kæmper stadig.
Hun har nu mørke mørkegrøn afføring, har meget svært ved at komme af med sin afføring. Hun er meget urolig og jeg føler ikke jeg har sovet i en menneske alder. Hun vil stadig spise hele tiden, og det er vores store problem, for vi kan ikke trøste hende på andre måder.
Jeg ved det er kolik, og jeg ved at der nok ikke er så meget at gøre. Men min spørgsmål er, hvor meget må hun få af mælk?? Vi er tit oppe på 800ml i løbet af en dag. Vi PRØVER virkelig at holde det nede, men om natten hvor man er død træt, og bare gerne vil have ro, så får hun nok for meget. Vi prøver at lave 120ml flasker og dem får hun og tømmer næsten hver gang. Vi prøver at holde det til hver 4. time, men mange gange bliver det hver 3. time.
Er der noget jeg kan give hende i stedet for? Jeg har stadig lidt mælk tilbage selv, men ikke nok til at hun kan blive mæt. Hvad med kammillete eller fennikelte?? Må hun få det og hvor meget om dagen?
Hun har fået nogen stikpiller som hjælper hende til at komme af med afføringen. Og så har hun fået noget naturmedicin, Simedill, som skulle hjælpe med at komme af med alt den luft hun har i maven. Hendes mave er meget opspilet det meste af tiden.
Vi har desværre ikke zoneterapeuter hernede, har ellers hørt meget godt om dem til at hjælpe med kolik.
Men er der noget andet jeg kan gøre eller give hende for at hjælpe hende??
Jeg håber at høre fra dig meget snart, da jeg har ingen anden mulighed for at få hjælp.
Mange Desperate Hilsner
Charlotte