Svar: Gør jeg det rigtigt?
12. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Nanna
Tillykke med den lille dreng, det er dejligt at du oplever at din dreng trives og det lyder også umiddelbart som om det går fint, han spiser fint af flasken, sover godt og længe om natten og spiser aldersmæssigt relevant med flaske hver 3-4 time dagen igennem.
Han sover dog meget længe om natten og hvorvidt det er okay afhænger helt af hvordan hans mælkeindtag er om dagen. Normalt vil jeg ikke anbefale at børn på 2 måneder sover mere end 6 timer uden mad om natten og din dreng sover 11 - det er derfor som udgangspunkt for længe og det vil være godt at tilbyde ham en ekstra flaske sen aften.
Du skal regne med at han har behov for 1/6 af sin vægt i døgnet og det betyder at hvis han vejer 6 kg, så vil han have behov for ca 1000ml mme dagligt. Kan han indtage denne mængde uden at få mad om natten er det okay, men kan han ikke det, så er du nødt til at sikre hans indtag med en ekstra flaske der.
Det samme gælder hans indtag af kamillete. Det er vigtigt at han indtager sit mælkebehov før du begynder at tilbyde ham andet. Der er absolut ingen næring i kamillete og hvis du tilbyder ham for meget af dette, så tager det naturligt pladsen op for mælken, som er det han skal leve af og trives med. Tilskud af kamillete må derfor ikke gå i stedet for mælk.
Men igen, hvis du er sikker på at hans mælkebehov bliver dækket, så kan det være okay at tilbyde ham lidt kamillete eller kogt vand, hvis du oplever at det har positiv effekt på hans mave. Du skal dog igen medtænke om effekten skyldes at han tilbydes mere væske og om det så handler om at han faktisk behøver mere mælk ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, da det er første gang du skriver til mig, har jeg svaret så godt jeg kan ud fra de oplysninger du har givet mig her:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske