Svar: Let spor af blod i urin
10. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære forældre
Et stort tillykke med jeres lille dreng. Jeg kan godt forstå at I føler jer lidt usikre og rådvilde i den nuværende situation og jeg håber at jeg kan give jer lidt ro:o)
Nyfødte børn tisser i meget små mængder og det kan nogle gange være svært at vurdere, hvor meget barnet egentlig tisser. De første par dage er urinen koncentreret og der udskilles nogle salte, krystaller kalder man det også, der ses som orange eller røde pletter i bleen. Det er helt ufarligt og har intet med blod at gøre. Det er nyrerne som skal igang med at fungerer og derfor udskilles den røde farve.
I takt med at jeres søn begynder at få mere og mere mad, i takt med at mælken løber til og der kommer mere og mere mælk igennem systemet, vil hans urin blive mere og mere klar og urinkrystallerne vil forsvinde.
Med hensyn til afføring hos spæde børn, så skal barnet meget gerne have afføring indenfor de første døgn efter fødslen. De første afføringer er grønsorte og seje - meconium kalder man det. Også her gælder at i takt med at din mælk løber til og din dreng spiser mere og mere, så vil der komme gang i maven og hans afføring vil ændre udseende. Fra at være sort, bliver den mere brun, så lidt grøn, karryfarvet og til sidst rigtig gul - når afføringen er helt gul, så er mælken godt igang og igennem systemet.
Jeg går ud fra at jeres dreng er blevet undersøgt grundigt at børnelægen inden I er blevet sendt hjem og I skriver også at han har haft afføring lige efter fødslen. Det lyder altså som om at der er passage og at det hos jer er et spørgsmål om at lægge ham så meget til brystet som muligt - jo mere mælk du begynder at danne, jo mere vil det påvirke både hans urin og afføring.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat - håber I har fået lidt ro:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske