Svar: Jern og vitaminer
9. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Din datter har brug for at få samme jerntilskud som hidtil indtil hun er 12 måneder gammel. Det anbefalede tilskud er 8 mg jern dagligt - for præmature gives det fra 4 uger til 12 måneder, for mature børn fra 6 måneder til 12 måneder.
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Præmature har mindre jernreserver end mature børn. Jerndepoterne er oftest opbrugte omkring 2-måneders-alderen – afhængigt af graden af præmaturitet og eventuelle fødselskomplikationer. Samtidig har præmature større væksthastighed. Det er derfor nødvendigt at starte med tilskud allerede fra 4-ugersalderen. I slutningen af det første leveår er behovet for jerntilskud til præmature nogenlunde som til andre børn, da de præmatures jernreserver på dette tidspunkt er
fyldt op, og væksthastigheden er relativt aftagende".
Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
Så du skal fortsætte som hidtil med både jern og d-dråber, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske