Svar: Ondt i maven på grund af modermælkserstatning
8. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Buller
Tillykke med den lille dreng. Det er rigtig godt at du er begyndt at supplere med modermælkserstatning, det lyder som om at han har brug for det og det er godt at I også kan mærke at han er blevet mere rolig deraf:o)
Det er meget almindeligt at børn som får modermælkserstatning kan få problemer med forstoppelse og det er generelt meget vigtigt at holde deres maver igang. Hvis maven ikke fungerer, så indtager de ikke mad nok og det er problematisk for deres vægt, udvikling og trivsel generelt.
Det er sådan at Nestle som producerer Nan også laver et produkt der hedder Nan H.A. Her er proteinerne spaltet på en måde, som letter optagelsen i tarmen. Det anbefales blandt andet derfor til børn med problemer med forstoppelse.
Grøn allomin produceres af Beauvais. Det er tilsat citronsyre, som også skulle hjælpe på barnets afføring og derfor anbefales det også til børn med forstoppelse. Man skal her være opmærksom på at grøn allomin ikke må gives til børn der er født før 37 uge.
Både Nan H.A. og Grøn Allomin er fuldgyldige produkter, det betyder at de kan gives fra fødsel og at barnet kan leve udelukkende af disse. Da jeres dreng dog godt kan lide smagen af Nan og det fungerer hos jer, så er mit umiddelbare forslag at I prøver at skifte til Nan H.A.
Derudover tænker jeg at det er helt rigtigt at give ham laktulose og her må han få en ml pr kg han vejer. Det vil sige at hvis han vejer 4 kg. så kan han få 2 ml morgen og 2 ml aften. Dette skal I give ham fast i en periode og hvis det ikke er nok, så skal I tale med lægen om hvor meget I må øge ham i dosis. Lakutolose skader ham ikke og det er langt at foretrække at give ham dette og holde maven igang end at han lider af forstoppelse - det er så synd!
I skal tilstræbe afføring en gang i døgnet, så han skal I princippet have laktulose indtil dette er opnået. Herefter må I så vurdere ud fra hvordan afføringen ser ud, om han skal skrues ned i dosis og således regulere lidt op og ned efter hvordan det fungerer bedst.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske