Svar: Ondt i maven på grund af modermælkserstatning

8. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Buller

Tillykke med den lille dreng. Det er rigtig godt at du er begyndt at supplere med modermælkserstatning, det lyder som om at han har brug for det og det er godt at I også kan mærke at han er blevet mere rolig deraf:o)

Det er meget almindeligt at børn som får modermælkserstatning kan få problemer med forstoppelse og det er generelt meget vigtigt at holde deres maver igang. Hvis maven ikke fungerer, så indtager de ikke mad nok og det er problematisk for deres vægt, udvikling og trivsel generelt.

Det er sådan at Nestle som producerer Nan også laver et produkt der hedder Nan H.A. Her er proteinerne spaltet på en måde, som letter optagelsen i tarmen. Det anbefales blandt andet derfor til børn med problemer med forstoppelse.

Grøn allomin produceres af Beauvais. Det er tilsat citronsyre, som også skulle hjælpe på barnets afføring og derfor anbefales det også til børn med forstoppelse. Man skal her være opmærksom på at grøn allomin ikke må gives til børn der er født før 37 uge.

Både Nan H.A. og ...

Annonce

... Grøn Allomin er fuldgyldige produkter, det betyder at de kan gives fra fødsel og at barnet kan leve udelukkende af disse. Da jeres dreng dog godt kan lide smagen af Nan og det fungerer hos jer, så er mit umiddelbare forslag at I prøver at skifte til Nan H.A.

Derudover tænker jeg at det er helt rigtigt at give ham laktulose og her må han få en ml pr kg han vejer. Det vil sige at hvis han vejer 4 kg. så kan han få 2 ml morgen og 2 ml aften. Dette skal I give ham fast i en periode og hvis det ikke er nok, så skal I tale med lægen om hvor meget I må øge ham i dosis. Lakutolose skader ham ikke og det er langt at foretrække at give ham dette og holde maven igang end at han lider af forstoppelse - det er så synd!

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I skal tilstræbe afføring en gang i døgnet, så han skal I princippet have laktulose indtil dette er opnået. Herefter må I så vurdere ud fra hvordan afføringen ser ud, om han skal skrues ned i dosis og således regulere lidt op og ned efter hvordan det fungerer bedst.

Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig