Brev:
Gråd før sengetid
8. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Gråd før sengetid
Hej Helen,
Jeg er en af de sikkert mange, der ligenu savner sin sundhedsplejerske rigtig meget! Jeg har imellemtiden haft stor glæde af at læse nogle af dine svar, men mangler dog et der helt dækker over det/de problemer, vi pt. tumler med i vores lille, nye famile. Så her endnu et spørgsmål til køen... ;-)
Vores lille Asta på knap 4 måneder har helt fra start af været det, man må betegne som et nemt og glad barn (ifølge mine veninder, som lader til at have haft det meget hårdere). Jeg ammer selv fuldt ud og de første par måneder fik hun mad 2-3 gange om natten, og allerede fra omkring 2 mdr. sov hun igennem. Dvs. fra ca. 22-7 - dog vågnede hun af og til ved 4-5-tiden, hvor hun blot fik sin sut og sov videre.
Fra omkring 3 mdr har vi forsøgt at rykke sengetiden lidt frem til kl. 21 - i første omgang uden problemer. Af og til er hun faldet i søvn på armen og er så blevet lagt i seng - andre gange har vi lagt hende ind, mens hun var vågen, hvorefter hun bare har ligget og puslet lidt rundt og herefter er faldet i søvn. De fleste aftener har vi den første halve time måttet ind og give sut 1-5 gange, men hun har aldrig før virket ked af at blive lagt i seng - det gør hun så til gengæld nu!! Derfor er klokken på det seneste blevet omkring 22 eller senere, før hun er faldet til ro og kan lægges i seng.
De sidste 2-3 uger har det været noget af en udfordring at få den lille frøken i seng, og det er efterhånden sjældent, at vi har en aften, hvor hun ikke græder/skriger ½-1½ time, inden hun skal i seng. Det er meget forskelligt, hvornår på aftenen hun går igang, og vi har efterhånden prøvet det meste og håber nu på et råd eller svar, der i det mindste kan bringe os lidt mere forståelse for, hvad der trykker vores lille øjesten – det er vist en del sandhed i, at det gør mest ondt på forældrene, når deres barn græder...
Vi kunne desuden godt tænke os stille og roligt at rykke hendes sengetid yderligere frem, så hun kommer i seng kl. 20 og så gøre det til hendes faste sengetid fremover. Både fordi vi mener, at det må være mere rigtigt, at hun kommer i seng på det tidspunkt, men også fordi vores seneste teori omkring hendes voldsomme gråd om aftenen er, at hun simpelthen er overtræt. Dette er vi dog noget i tvivl om, eftersom hun flere gange er blevet ked ml. 19 og 20, hvor hun vel egentlig ikke burde være så træt, når hun normalt først kommer i seng kl. 21.
Lidt mere om Astas søvn- og madmønster (som dog ikke synes at være helt fast endnu...):
07.00/7.30 – vågner
09.00/9.30 – dagens første lur på 1-2½ timer
12.00/13.00 – dagens anden lur på 1-3 timer
Sen eftermiddag – dagens sidste lur på ½-1½ time
Nogle dage kan en lur erstattes af op til flere powernaps – særligt hvis vi er på farten, og der ikke er den helt samme ro til at sove.
De første par amninger om morgenen foregår med én times mellemrum – der skal jo tankes op efter natten – mens amning i løbet af dagen normalt er med to timer imellem. Hen mod sovetid intensiveres lidt igen med ca. 1½ time imellem. Samlet får Asta mad 7-8 gange i døgnet.
Udfra ovenstående kunne vi godt tænke os at bede om hjælp til følgende:
• Råd om (mulig forklaring på) hvad vi kan gøre for, at Asta ikke bliver så ked af det om aftenen.
• Er det for tidligt at forsøge at rykke sengetiden frem til kl. 20.00, når hun kun er 4 mdr.?
• Når hun af og til vågner meget tidligt (ml. 4 og 6), får hun normalt bare sin sut og sover efter lidt pludren videre – men burde hun egentlig have mad der, selvom hun ikke umiddelbart giver udtryk for voldsom sult?
• Vi har talt om at indføre mere faste sengeritualer – ligenu skiftes, ammes og puttes kortvarigt. Har du nogen gode forslag?
Vi glæder os til at høre dine indspark – på forhånd tak!
Jacob & Jeanette