Gråd før sengetid

8. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Gråd før sengetid

Hej Helen,

Jeg er en af de sikkert mange, der ligenu savner sin sundhedsplejerske rigtig meget! Jeg har imellemtiden haft stor glæde af at læse nogle af dine svar, men mangler dog et der helt dækker over det/de problemer, vi pt. tumler med i vores lille, nye famile. Så her endnu et spørgsmål til køen... ;-)

Vores lille Asta på knap 4 måneder har helt fra start af været det, man må betegne som et nemt og glad barn (ifølge mine veninder, som lader til at have haft det meget hårdere). Jeg ammer selv fuldt ud og de første par måneder fik hun mad 2-3 gange om natten, og allerede fra omkring 2 mdr. sov hun igennem. Dvs. fra ca. 22-7 - dog vågnede hun af og til ved 4-5-tiden, hvor hun blot fik sin sut og sov videre.

Fra omkring 3 mdr har vi forsøgt at rykke sengetiden lidt frem til kl. 21 - i første omgang uden problemer. Af og til er hun faldet i søvn på armen og er så blevet lagt i seng - andre gange har vi lagt hende ind, mens hun var vågen, hvorefter hun bare har ligget og puslet lidt rundt og herefter er faldet i søvn. De fleste aftener har vi den første halve time måttet ind og give sut 1-5 gange, men hun har aldrig før virket ked af at blive lagt i seng - det gør hun så til gengæld nu!! Derfor er klokken på det seneste blevet omkring 22 eller senere, før hun er faldet til ro og kan lægges i seng.

De sidste 2-3 uger har det været noget af en udfordring at få den lille frøken i seng, og det er efterhånden sjældent, at vi har en aften, hvor hun ikke græder/skriger ½-1½ time, inden hun skal i seng. Det er meget forskelligt, hvornår på aftenen hun går igang, og vi har efterhånden prøvet det meste og håber nu på et råd eller svar, der i det mindste kan bringe os lidt mere forståelse for, hvad der trykker vores lille øjesten – det er vist en del sandhed i, at det gør mest ondt på forældrene, når deres barn græder...

Vi kunne desuden godt tænke ...

Annonce

... os stille og roligt at rykke hendes sengetid yderligere frem, så hun kommer i seng kl. 20 og så gøre det til hendes faste sengetid fremover. Både fordi vi mener, at det må være mere rigtigt, at hun kommer i seng på det tidspunkt, men også fordi vores seneste teori omkring hendes voldsomme gråd om aftenen er, at hun simpelthen er overtræt. Dette er vi dog noget i tvivl om, eftersom hun flere gange er blevet ked ml. 19 og 20, hvor hun vel egentlig ikke burde være så træt, når hun normalt først kommer i seng kl. 21.

Lidt mere om Astas søvn- og madmønster (som dog ikke synes at være helt fast endnu...):

07.00/7.30 – vågner
09.00/9.30 – dagens første lur på 1-2½ timer
12.00/13.00 – dagens anden lur på 1-3 timer
Sen eftermiddag – dagens sidste lur på ½-1½ time
Nogle dage kan en lur erstattes af op til flere powernaps – særligt hvis vi er på farten, og der ikke er den helt samme ro til at sove.

De første par amninger om morgenen foregår med én times mellemrum – der skal jo tankes op efter natten – mens amning i løbet af dagen normalt er med to timer imellem. Hen mod sovetid intensiveres lidt igen med ca. 1½ time imellem. Samlet får Asta mad 7-8 gange i døgnet.

Udfra ovenstående kunne vi godt tænke os at bede om hjælp til følgende:

• Råd om (mulig forklaring på) hvad vi kan gøre for, at Asta ikke bliver så ked af det om aftenen.

• Er det for tidligt at forsøge at rykke sengetiden frem til kl. 20.00, når hun kun er 4 mdr.?

• Når hun af og til vågner meget tidligt (ml. 4 og 6), får hun normalt bare sin sut og sover efter lidt pludren videre – men burde hun egentlig have mad der, selvom hun ikke umiddelbart giver udtryk for voldsom sult?

• Vi har talt om at indføre mere faste sengeritualer – ligenu skiftes, ammes og puttes kortvarigt. Har du nogen gode forslag?

Vi glæder os til at høre dine indspark – på forhånd tak!

Jacob & Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger