Brev:
Ondt i maven på grund af modermælkserstatning
8. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Ondt i maven på grund af modermælkserstatning
Hej
Vi har en dreng på 13 dage, som jeg desværre ikke har nok mælk til. Jeg suppler derfor efter hver amning (6 x dagligt) med ca. 70 ml erstatningsmælk af mærket Nan. Drengen er efterfølgende blevet langt mere tilfreds vedrørende sin sult/mæthedsfornemmelse.
Et andet problem er imidlertid opstået ved, at vi har forøget erstatningsmælken, og det er problemer med at komme af med afføring. Han har ikke afføring hver dag, som børn på flaske skal have. Når der er gået lang tid mellem afføringerne bliver han meget ked af det, spænder ryggen som en flitsbue og maven er øm og hård. Det er meget hårdt at være vidne til.
Vi forsøger at gå rundt med ham, massere maven, give ham sukkervand (et råd fra en med kolikbarn) samt påbegyndt at give ham en halv teskefuld lactulose morgen og aften. Dette har her anden dag endnu ikke virket, og vi er ved at være noget frustreret.
Hvad er dit råd til os? Skal vi øge dosen af lactulose? Skal vi skifte til et andet mærke i erstatningsmælk, fx er vi blevet anbefalet et efter signende mere mavevenligt produkt kaldt ”Grøn alumin”? Håber på hurtigt svar da det er svært at få hjælp her i strejketiden.
Med venlig hilsen
Buller