Svar: Maveproblemer tidlig morgen
4. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Linda
Din dreng spiser forholdsvis hyppigt i løbet af aften og nat og du producerer sandsynligvis meget mælk i dette tidsrum, da du om natten har et forhøjet indhold af de mælkestimulerende hormon prolaktin. Jeg tænker derfor at din drengs maveuro tidlig morgen handler om at han har en masse mælk der skal fordøjes og det kan godt give lidt uro.
Samtidig sker der en masse enzymændringer i tarmsystem netop i 2 måneders alderen, hans tarme modnes stille og roligt, og de bliver bedre og bedre til at nedbryde den mad han får. Det er sandsynligvis derfor en fase og det vil gå over igen.
Du kan forsøge at amme ham lidt hyppigere dagen igennem, så han måske ikke behøver søge brystet helt så tit om natten og således kan komme ind i en rytme hvor han om natten kun spiser hver 3-4 time - det kan hjælpe jer. Derudover kan du forsøge om han, når han efter amning kl. 03 atter vågner kl. 04.30, kan nøjes med en sut og ikke behøver amning igen. En sut kan hjælpe maden igennem systemet og give lidt ro i hans tarme.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske