Svar: Ikke god til at bøvse, amning og tør hud
2. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære lille familie
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, for andre er det sværere og de prutter så meget i stedet for ...
Du kan forsøge, når du ammer at variere mellem de forskellige ammestillinger, fordi han spiser lidt forskelligt og dermed sluger luften lidt forskelligt alt efter, hvordan han bliver lagt til. Når han efter amning skal bøvse, så er det vigtigt at hans ryg holdes lige og armene lidt løftet, så kan luften bedre komme op. Det er lettere for barnet at komme af med luften, hvis kroppen er strakt ud og barnet ikke ligger klemt sammen på mors brystkasse. Derfor anbefaler man ofte stillingen hvor barnet ligger hen over skulderen. Det vil sige at barnet skal ligge så højt at barnets arme bliver løftet op over mors skulder. Samtidig kan man så klappe små lette klap på barnets ryg, så luften hjælpes op og ud.
Man kan også sidde med barnet foran sig og have øjenkontakt. Det kan være godt for dig, med den alder din dreng har nu, så har I mulighed for at udnytte bøvsetiden med lidt kontakt og pludren. Hold med begge dine hænder rundt om brystkassen, så han 'hænger' i dine arme - han må ikke sidde selv endnu. Og støt med dine fingre bag ved hans nakke. Ryggen holdes igen lige og dine hænder løfter hans arme og skulderblade lidt op, hvorved luften bedre finder vej ud.
Det er fint at du giver ham 5 minutter til at komme af med en bøvs, hvis du oplever at det er den tid han skal have, men jeg synes heller ikke du skal sidde meget længere. Hvis han efter amning bare hænger fuldstændig afslappet og ikke viser tegn til at kunne bøvse, så er der ingen idé i at sidde med ham og vente på det, så kan du lægge ham i liften og lade ham sove. Han vil så sandsynligvis efter ca 40 minutter begynde at virrer lidt med hovedet, småklynge, virke søgende, sutte osv. og her er det sandsynligvis en bøvs der er på vej. Nogle gange vil han kunne komme af med bøvsen selv og du kan se at der løber lidt gylp ud af munden og han sover fint videre, andre gange må du tage ham op og lade ham komme af med bøvsen og så hjælpe ham til ro igen evt. med en sut.
Hvis han græder efter amning og virker til at have svært ved at finde roen, så kan du forsøge med en sut, - det at sutte får mælken igennem systemet, da det sætter gang i tarmperistaltikken, uden at fylde ekstra mælk på. Det hjælper også nogle gange at gå lidt rundt med ham, hvor han ligger med maven på din underarm.
Hvis du stopper med at amme inden din dreng er 12 måneder gammel, så vil han skulle have modermælkserstatning i stedet for. Først efter 9 måneders alderen kan du begynde at give ham større mængder sødmælk og surmælksprodukter, men han skal i denne alder fortsat have enten modermælk eller modermælkserstatning ved siden af.
Med hensyn til at få ham til at spise lidt mere og strække intervallet mellem amninger, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at amme ham 12-15 minutter fra det ene bryst, som du gør nu. Herefter skifte ham, så han atter vågner lidt op til dåd, bliver rumsteret lidt med, evt. bøvser osv. og så lægger du ham til modsatte bryst. Nogle gange vil han måske kun spise 5 minutter her, men det er helt fint. Nogle gange spiser han meget og andre gange lidt. Herefter er han så klar til at blive puttet, du kan svøbe ham og give ham en sut og han kan så sove lidt længere inden han atter beder om mælk. Næste gang du ammer, så starter du så der, hvor du sluttede sidst, kører samme princip - ammer så længe han vil fra den ene side, skifter ham og lægger ham til modsatte bryst.
Med hensyn til tør hud, så er det fint at smøre ham med lidt decubal, når du synes huden er meget tør. Det er vigtigt at holde huden fin og elastisk - hvis huden bliver så tør at den revner, så er der risiko for infektion og nogle børn kan blandt andet omkring håndled og ankelled blive meget tørre og det er her fint at smøre dem lidt. Derudover kan du komme lidt badeolie i vandet, når du bader ham og du må gerne bade ham flere gange om ugen, da vandet også er med til at tilføre hans hud fugtighed. Et bade 3-4 gange ugentligt er helt fint og okay.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske