Svar: Det er så svært
1. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kæreste trætte mor
Fra dine tidligere breve ved jeg at din barselsperiode har haft sine op og nedture hele vejen igennem. Jeres lille datter har haft svært ved at overgive sig til søvnen, amningen har ikke være uproblematisk osv. og jeres datters nuværende alder gør ikke situationen lettere - slet ikke når far ikke kan tage over en gang imellem. Det er rigtig hårdt at være på døgnets 24 timer og jeg kan godt forstå at du gerne vil tilbage på arbejdsmarkedet og opleve noget andet, få nogle nye og andre impulser.
Det gør dig bestemt heller ikke til en dårlig mor. For nogle kvinder fungerer yngelpleje bare rigtig godt. De elsker tiden hjemme, yder hvert sekund og kan slet ikke forestille sig at skulle på arbejde igen, men for en del bliver barselsperioden faktisk lidt en pestilens, som man gerne vil væk fra - og det er okay. Det er jo vigtigt at være ærlig omkring at man har andre behov og måske så bare hører til de kvinder som synes det er lidt sjovere at holde 8-12 ugers orlov, når barnet er blevet 2 år og man kan tage i zoologisk have og kommunikere på en anden måde.
Jeg ved at du gør dig rigtig mange gode overvejelser omkring din datter og de udviklingstrin hun går igennem. Jeg er slet ikke i tvivl om at du ønsker hende det bedste og elsker hende højt. Men selvom man holder så usigeligt meget af sine børn, så kan man jo godt blive træt en gang imellem og det må man gerne blive som mor.
Børn tager heller ikke skade af at mærke mor bliver træt og at tålmodigheden måske ikke altid er så stor, som den burde. Børn tager heller ikke skade af, at vi en gang imellem ikke lige kører efter de pædagogiske principper vi egentlig godt ved vil skal bruge ... Men de store linier skal naturligvis være i orden, barnet skal anerkendes og mødes på bedste vis og det skal helst være reglen at vi har overskud og undtagelsen at vi ikke har det.
Derfor må man nogle gange vurdere, hvad der skal til for at finde overskud igen og ofte handler det om at prioritere sig selv lidt. Det er utroligt opslidende hvis man føler at man gir og gir hele tiden og aldrig rigtigt får noget igen, at man aldrig rigtigt når noget af det man også gerne vil og det behøver ikke være store ting der skal til. Det kan være at komme væk hjemmefra bare et par timer, eller få mulighed for at sove lidt længere, at få lov til at læse i et sladderblad eller læse i avisen.
Nogle gange har man også brug for at være sammen som par, brug for at mærke at man stadig eksisterer som kvinde og ikke bare som mor. Det er derfor utroligt vigtigt også at gøre noget sammen med sin partner og prioritere dette.
Selvom jeres datter er morsyg i øjeblikket og selvom far ofte føler at han ikke kan komme til, så er det rigtig vigtigt at I prioriterer jer selv hver for sig og hinanden sammen. Det er vigtigt at I tillader jeg at andre tager over og passer jeres datter, så I kan tage i byen og være noget for hinanden eller så I bare kan få en sammenhængende nattesøvn. Og det er vigtigt at du gør dig nogle tanker om hvad der kan gøre dig glad i løbet af dagen - hvilket små ting der betyder noget, hvad der kan give dig lidt overskud og glæde.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre og jeg er sikker på at mange andre kender til den frustration og de følelser du har - ikke alle er dog så ærlige at fortælle om det og som du skriver så hjælper det nogle gange lidt, bare at få det ud:o)
- og ja, din datters opførsel er helt normal :o)
Sender dig et stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske