Det er så svært

1. juni 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Det er så svært

Kæreste Helen

Stakkels dig, der må bære byrden for alle de strejkende Sundhedsplejersker ....

Jeg sidder her med en nedslående følelse af, at det slet ikke er som det burde være hos os. Dette bliver et langt brev, så væbn dig med tålmodighed....

Jeg føler mig træt og nedtrykt stadigvæk. Synes det er tabu at snakke med de andre om i mødregruppen, men jeg synes ikke altid det er fedt at være hjemmegående!

Jeg er den første der skal starte i arbejde. Min datter skal starte i vuggestue her i juni 8,5 mdr gammel. Jeg glæder mig til at komme tilbage og få en hverdag med andet end barn og café latte....

Mit "problem" består i, at jeg er SÅ træt af at kæmpe daglige og natlige kampe med min datter og hendes bl.a. dårlige søvnmønster og madvaner. Jeg tror ikke, du kan give mig mirakelkuren (vi har snakket om det før og brugt alle nævnelige kneb), men bare at få lov at sige tingene hjælper for mit vedkommende. Hun har aldrig været let at lægge eller sovet specielt godt, så synes det har varet for evigt med det store søvn-arbejde.

Hun er meget aktiv! Kravler overalt, hopper rundt i stolen mens hun spiser, hopper når hun sidder på vores lår, ormer konstant hvis hun er hos os osv. Vi joker lidt med at hun er DAMP...Er denne opførsel normal?????

De krævende dage med den megen aktivitet, hendes manglende appetit på fast føde, natteroderiet og aftenshow har drænet mig for energi. Far vil gerne men tør ofte ikke rigtig blande sig. Ofte kan han ikke få lov, da den lille pige er eksremt morsyg for tiden og skriger længe og inderligt hvis han forsøger sig med putning, spiser dårligt når han mader osv. Så jeg orker ikke høre på 1 times skrigeri og gråd, når jeg kan gøre tingene på den halve tid. Men det er samtidig bare hårdt at skulle klare det hele alene med barnet 12 timer om dagen, huslige gøremål osv.

Min situation er bestemt ikke unik, det ved jeg. Men jeg har svært ved at styre mit temperament efterhånden. Jeg tror frustrationerne har hobet sig op gennem så lang tid nu, at min lunte er meget kort. Jeg får derfor vredesudbrud og er tit irriteret og i trist humør. Kan mærke at min tålmodighed ofte er meget lille når hun vægrer sig mod skeen, får hysteriske anfald inden sengetid, vågner 5 gange på 3 timer ...

Annonce

... (som her til aften!) fordi hun rejser sig op, kravler rundt i sengen.

Når jeg skal lægge hende skal jeg stå med hovedet nede i sengen hos hende, så hun kan køre hånden gennem mit hår ellers ligger hun og søger rundt med armen, vender sig, vågner, klynker etc. Nogle gange er det ikke nok at tælle til ti, men efter en times natteroderi i sengen er jeg så træt, at jeg skælder hende ud, og siger at nu er det nok! Så bliver hun enten medgørlig men nogle gange ked af det og forstår ikke hvorfor mor er vred. Og bagefter bliver jeg ked af det for hun er jo bare et lille menneske, der har behov som hun ikke kan sige mig klart. Måske jeg bare ikke er den fødte moderfigur...

Hun spiser dårligt for tiden. Som jeg ser det er der to tænder på vej i undermunden. De første. Men det er kun mos og grød hun ikke gider. Hapsere, grønt og frugt er ok, men mætter hende ikke, inden hun mister tålmodigheden med at sidde og spise. Hun er efterhånden oppe på at drikke en del mælk men det er nødvendigt, føler jeg, da hun er sulten efter de sløve måltider.

08: Grød og vand (spiser ofte max 1/4 dl)
930/10: 100-200 ml MME og lur ca 1-1,5 timer
12: madder, grøntsager i bidder, vand og mos (som hun max spiser et par tsk af)
14: 200 ml MME og går tur. Sover 30 min-1,5 timer
16: frugt i hånden/stykker, forsøger med grød men tager meget lidt, gerne madder istedet eller bolle med pålæg/smør, vand
18: vand, pasta, grøntsager, madder, kartofler og forsøger igen uden helt med mos fra glas, som hun ellers har været glad for
1930/20 200-230 ml majsvælling
24: 150-200 ml MME eller vælling
een gang mere nat 100 ml MME (mlm 4 og 5 typisk)

Har du gode råd vedr. hendes adfærd, min adfærd og hendes vægring mod mos (bruger det alderssvarende fra glas!). Skader jeg mit barn ved at blive vred af og til? Jeg vil gerne være den gode og omsorgsfulde mor, der giver mit barn tryghed og en god psyke, men ved ikke om jeg gør tingene helt forkert.

Vi har det overordnet dejligt med hinanden i hverdagen men når kampene opstår er det svært at håndtere for mig. Synes det er eskaleret de sidste måneder. Derfor skrev jeg dette laaaaaange og fortumlede brev til dig. Håber du kan hjælpe mig videre som så ofte før ;O)

De varmeste hilsner
den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige