Svar: Amning, afføring, bad, tøj, søvn
1. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Ida
Tillykke med den lille dreng:o)
Med hensyn til at bøvse, så er det sådan at nogle børn er rigtigt gode bøvsere og bøvser hurtigt og godt lige efter amning. Andre børn skal have længere tid til det og meget af luften passerer måske i gennem systemet som prutter i stedet for.
Det vil være fint at du efter amning sidder med Sylvester i få minutter - op til 5 minutter, for at se om der så kommer en bøvs. Hvis han efter amning bare hænger fuldstændig afslappet og ikke viser tegn til at kunne bøvse, så er der ingen idé i at sidde med ham og vente på det, så kan du lægge ham i liften og lade ham sove. Han vil så sandsynligvis efter ca 40 minutter begynde at virrer lidt med hovedet, småklynge, virke søgende, sutte osv. og her er det sandsynligvis en bøvs der er på vej. Nogle gange vil han kunne komme af med bøvsen selv og du kan se at der løber lidt gylp ud af munden og han sover fint videre, andre gange må du tage ham op og lade ham komme af med bøvsen og så hjælpe ham til ro igen evt. med en sut.
Det hjælper nogle gange at amme i tvillingestilling, hvor han ved brystet ligger lidt højere med hovedet. Men ellers gælder det generelt at det er en god idé at skifte ammestilling, så du veksler mellem den traditionelle stilling og tvillingestillingen i løbet af dagen og så bruger den liggende stilling om natten.
Når børn skal bøvse så er det vigtigt at holde ryggen lige. Det vil være lettere for barnet at komme af med luften, hvis kroppen er strakt ud og barnet ikke ligger bukket sammen på mors brystkasse. Derfor anbefaler man ofte stillingen hvor barnet ligger hen over skulderen. Det vil sige at barnet skal ligge så højt at barnets armen bliver løftet op over mors skulder. Samtidig kan man så klappe små lette klap på barnets ryg, så luften hjælpes op og ud.
Man kan også sidde med barnet foran sig og have øjenkontakt. Hold her Sylvester med begge dine hænder rundt om brystkassen, så han 'hænger' i dine arme - han må ikke sidde selv endnu. Og støt med dine fingre bag ved hans nakke. Ryggen holdes igen lige og dine hænder løfter hans arme og skulderblade lidt op, hvorved luften bedre finder vej ud.
Nogle kvinder oplever at visse fødevarer kan påvirke barnet men som udgangspunkt kan du spise alt med måde. De ting som naturligt kan give dig luft i maven skal du dog være lidt forsigtig med - det kan være meget stærk og krydret med, det kan være forskellige typer af kål og nogle oplever også at have problemer hvis de spiser meget chokolade eller mange jordbær eller f.eks. spinat. Du må forsøge dig lidt frem og se om han virker til at reagere på noget bestemt.
Lidt mave massage er en fin ide, du kan også cykle med han ben, bukke og strække dem. Motion og bevægelse er generelt godt til at holde maven igang.
Med hensyn til afføringen så lyder den helt normal og det er også helt normalt at den kan se lidt skummende ud. Børn kan i Sylvesters alder have afføring flere gange om dagen eller bare en enkelt gang, hvor der kommer rigtig meget. Præcis som du beskriver. De fleste børn vil omkring 2 måneders alderen begynde at ændre afføringsmønster, så det ikke kommer helt så hyppigt som hidtil.
Sylvester må gerne komme i bad dagligt, hvis I fornemmer at han er glad for dette og det hjælper på hans mave. I kan fint bruge lidt badeolie i vandet og derudover vil det være godt at vaske hans ansigt og vaske i alle hudfolder med en vaskeklud. Jeg synes ikke I skal dyppe ham ned under vandet med hovedet.
Når man går til babysvømning, så kan man lære barnet "dykketeknik", hvor barnet lærer at lukke af og ikke trækker vand ind - jeg synes ikke det er noget I skal forsøge med i badekaret, han vil ganske givet ikke bryde sig særlig meget om det og vil blive forskrækket, hvis han pludselig er helt under vand.
Med hensyn til tøj, så er det generelt en god idé at give ham tyndt bomuldstøj på og gerne med lange ærmer og ben, som skærmer ekstra for solen. Barnevognen bør stå i skyggen - vær opmærksom på at vognen indvendig ofte er meget varm og dårligt ventileret, der for skal den stå køligt, under et træ eller lignende sted hvor der er skygge og samtidig lidt luft.
Det vil ofte være fint med et lille bomuldstæppe, et tyndt vattæppe eller bare et dynebetræk over sig. Det er således vigtigere at han har lidt tøj på og så lidt lettere omkring sig end at klæde ham helt af og lægge ham under dynen.
Med hensyn til vågenhed og søvn så synes jeg ikke at Sylvester skal være vågen i mere end 2 timer af gangen. Det er her vigtigt at I giver ham mad igen, svøber ham og putter ham evt. ved at trille ham en tur, så han hjælpes til at lukke verden ude og sove igen. Det betyder ikke så meget hvor længe hans lure om dagen er, det vigtigste er at han ikke er vågen i mange timer af gangen.
Når børn er meget vågne skal man altid overveje om de kan være sultne og det er derfor meget vigtigt at I sikrer jeg at han spiser nok ved brystet. Det vil være en rigtig god idé at amme ham fra et bryst, lade ham spise godt og effektivt der, hvor han holdes igang osv. Derefter skifte ham, så han atter vågner op til dåd og så tilbyde ham modsatte bryst. Herefter kan han så puttes og sove. Når han efterfølgende vågner og skal have mad igen, så starter du der hvor han stoppede sidst, ammer ham fra den side skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske