Svar: Utrøstelige perioder

31. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Tillykke med den lille dreng.

Når børn græder meget skal man naturligvis altid overveje om barnet kan have ondt, om barnet kan være blevet klemt under fødslen eller andet som efterfølgende giver barnet smerter. Det lyder dog som om at I har fået jeres dreng tjekket af flere og at der er styr på dette.

Så skal man naturligvis overveje om barnet græder meget fordi det mangler mad. Hvis barnet ikke får mælk nok vil det ofte være meget vågent, vil sutte hele tiden, virker frustreret ved brystet, falder aldrig rigtigt til ro ved brystet osv. og barnet græder således for at gøre opmærksom på at det har behov for mere mælk. Men i forhold til jeres beskrivelse, jeres drengs afføring og afføringsmønster, hans vægtøgning osv. så lyder det ikke som om at han mangler mad.

Så kan man overveje det modsatte - om han får for meget mad. Men I nævner ikke noget om at han gylper og han vægtøgning er flot men ikke voldsom og han lyder også umiddelbart god til at regulere - nogle gange dier han kortvarigt fordi han er tørstig, andre gange dier han længere tid fordi han der har behov for et egentligt måltid. Så det er umiddelbart også udelukket.

Så kan barnet naturlig vis også græde, fordi det har brug for kontakt, nærhed, gerne vil tales med, holdes om, vugges, have en ren ble osv. Gråden er jo et kommunikationsmiddel og måden barnet fortæller at noget ikke er som det skal være og at barnet har brug for hjælp til at få ændret på situationen.

Hmmm der er mange muligheder. Man kan overveje om han græder fordi han reagerer på din mælk. Du fortæller at du har forsøgt med ammete - det kan faktisk nogle gange give børn mavekneb, det kommer lidt an på hvad det er for urter der er i ... Du fortæller også at du har forsøgt at holde pause med mælk for at se om det gjorde nogen forskel - desværre heller ikke. Men du kan jo godt overveje om der er noget bestemt du spiser dagligt, som han kan reagere på. Det lyder jo som om at han græder meget på samme tidspunkt i løbet af dagen.

Hvis han f.eks. græder meget om eftermiddagen eller om aftenen, så kunne du overveje om du spiser noget til frokost eller sidst på dagen som han kunne reagere på. Det ...

Annonce

... kunne være chokolade, jordbær, kål af forskellig slags, noget som selv giver dig luft i maven ...

Og så må man også overveje om han græder fordi han bliver overstimuleret. Han er jo så lille at han endnu ikke er i stand til at lukke lyde ude, han suger ligesom hele verden til sig og bliver bombarderet med indtryk. Derfor er det enormt vigtigt at radioen eller tv ikke kører hele dagen, at han ikke slæbes for meget ud, går for meget fra favn til favn eller lignende, som vil give ham så mange indtryk at han ikke kan fordøje det og derfor græder.

Han må max være vågen i 2 timer af gangen, så skal han have mad, puttes og sove igen. Han må ikke have vågne perioder på 4 timer eller mere - det gør ham overtræt og grædende. Derfor er det vigtigt at I svøber ham og hjælper ham med at sove dagen igennem, så han ikke bliver for træt.

Hold også øje med hans signaler når I pludrer med ham. Lad ham kigge væk, forsøg ikke at holde hans kontakt fanget - når han ser væk har han brug for en pause og skal have lidt fred, inden han atter er klar til at møde jeres øjne og snakke lidt videre.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også være han reagerer på d-dråberne, du kan forsøge med ACD-dråber i stedet, det kan nogle børn bedre kapere i deres tarmsystem.

Det er en god idé at gå rundt med ham, hvor han ligger med sin mave på jeres underarm, på den måde slapper han fuldstændig af i kroppen og der er ingen øjenkontakt. Han kan kigge hvis han vil eller lukke øjnene hvis han vil det.

Det kan være en god idé at lægge ham på puslebordet, tage bleen af, massere med to fingre i urets retning omkring navlen i små cirkelbevægelser. Det kan nogle gange hjælpe at blæse lidt luft med en føntørrer på hans numse og lyden kan gøre ham rolig. Pas dog på det ikke bliver for varmt.

Det kan nogle gange hjælpe at lave et lunt omslag og lægge det om maven på ham, så tarmene får slappet af. Det lægges uden på bodystockingen og det er vigtigt at man her medtænker at han ikke må overophedes af risikoen for vuggedød. Og så hjælper det også ofte med lidt sukkervand, som I også har forsøgt og at give ham en sut.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, her er i hvert fald nogle tanker med på vejen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder