Svar: Utrøstelige perioder
31. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med jer
Tillykke med den lille dreng.
Når børn græder meget skal man naturligvis altid overveje om barnet kan have ondt, om barnet kan være blevet klemt under fødslen eller andet som efterfølgende giver barnet smerter. Det lyder dog som om at I har fået jeres dreng tjekket af flere og at der er styr på dette.
Så skal man naturligvis overveje om barnet græder meget fordi det mangler mad. Hvis barnet ikke får mælk nok vil det ofte være meget vågent, vil sutte hele tiden, virker frustreret ved brystet, falder aldrig rigtigt til ro ved brystet osv. og barnet græder således for at gøre opmærksom på at det har behov for mere mælk. Men i forhold til jeres beskrivelse, jeres drengs afføring og afføringsmønster, hans vægtøgning osv. så lyder det ikke som om at han mangler mad.
Så kan man overveje det modsatte - om han får for meget mad. Men I nævner ikke noget om at han gylper og han vægtøgning er flot men ikke voldsom og han lyder også umiddelbart god til at regulere - nogle gange dier han kortvarigt fordi han er tørstig, andre gange dier han længere tid fordi han der har behov for et egentligt måltid. Så det er umiddelbart også udelukket.
Så kan barnet naturlig vis også græde, fordi det har brug for kontakt, nærhed, gerne vil tales med, holdes om, vugges, have en ren ble osv. Gråden er jo et kommunikationsmiddel og måden barnet fortæller at noget ikke er som det skal være og at barnet har brug for hjælp til at få ændret på situationen.
Hmmm der er mange muligheder. Man kan overveje om han græder fordi han reagerer på din mælk. Du fortæller at du har forsøgt med ammete - det kan faktisk nogle gange give børn mavekneb, det kommer lidt an på hvad det er for urter der er i ... Du fortæller også at du har forsøgt at holde pause med mælk for at se om det gjorde nogen forskel - desværre heller ikke. Men du kan jo godt overveje om der er noget bestemt du spiser dagligt, som han kan reagere på. Det lyder jo som om at han græder meget på samme tidspunkt i løbet af dagen.
Hvis han f.eks. græder meget om eftermiddagen eller om aftenen, så kunne du overveje om du spiser noget til frokost eller sidst på dagen som han kunne reagere på. Det kunne være chokolade, jordbær, kål af forskellig slags, noget som selv giver dig luft i maven ...
Og så må man også overveje om han græder fordi han bliver overstimuleret. Han er jo så lille at han endnu ikke er i stand til at lukke lyde ude, han suger ligesom hele verden til sig og bliver bombarderet med indtryk. Derfor er det enormt vigtigt at radioen eller tv ikke kører hele dagen, at han ikke slæbes for meget ud, går for meget fra favn til favn eller lignende, som vil give ham så mange indtryk at han ikke kan fordøje det og derfor græder.
Han må max være vågen i 2 timer af gangen, så skal han have mad, puttes og sove igen. Han må ikke have vågne perioder på 4 timer eller mere - det gør ham overtræt og grædende. Derfor er det vigtigt at I svøber ham og hjælper ham med at sove dagen igennem, så han ikke bliver for træt.
Hold også øje med hans signaler når I pludrer med ham. Lad ham kigge væk, forsøg ikke at holde hans kontakt fanget - når han ser væk har han brug for en pause og skal have lidt fred, inden han atter er klar til at møde jeres øjne og snakke lidt videre.
Det kan også være han reagerer på d-dråberne, du kan forsøge med ACD-dråber i stedet, det kan nogle børn bedre kapere i deres tarmsystem.
Det er en god idé at gå rundt med ham, hvor han ligger med sin mave på jeres underarm, på den måde slapper han fuldstændig af i kroppen og der er ingen øjenkontakt. Han kan kigge hvis han vil eller lukke øjnene hvis han vil det.
Det kan være en god idé at lægge ham på puslebordet, tage bleen af, massere med to fingre i urets retning omkring navlen i små cirkelbevægelser. Det kan nogle gange hjælpe at blæse lidt luft med en føntørrer på hans numse og lyden kan gøre ham rolig. Pas dog på det ikke bliver for varmt.
Det kan nogle gange hjælpe at lave et lunt omslag og lægge det om maven på ham, så tarmene får slappet af. Det lægges uden på bodystockingen og det er vigtigt at man her medtænker at han ikke må overophedes af risikoen for vuggedød. Og så hjælper det også ofte med lidt sukkervand, som I også har forsøgt og at give ham en sut.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, her er i hvert fald nogle tanker med på vejen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske