Svar: Søvn, allergi?
30. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Tine
Det kan sagtens tænkes at din datter er ved at være parat til en lidt længere middagslur, alternativt to mindre lure - det kunne være en formiddagslur på 45 minutter til 1 time og en middagslur på 1½ time, sådan sover mange børn på din datters alder bedst.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de helt kan nøjes med kun en lur. Men du må lade det komme an på en prøve og se hvad rytme der passer bedst til din datter.
Med hensyn til løbenæse og allergi så lyder det jo umiddelbart som om at din datter godt kunne have lidt høfeber. Er der andre i familien der har problemer med det?
Høfeber viser sig ofte i pollensæsonen - det vil sige i forsommeren og sommeren igennem. Det kommer ofte pludseligt og barnet får kløe i både øjne og næse. Øjnene bliver røde og slimhinden i nederste øjenlåg kan hæve og være meget irriteret samtidig med at barnet nyser, næsen løber med klart snot og bliver samtidig lidt stoppet fordi slimhinderne hæver.
I nogle tilfælde kan barnet også få høfeber symptomer på grund af overfølsomhed overfor pelsbærende dyr, støvmider og skimmelsvamp. Hvis det er tilfældet, så vil barnet ofte reagere hele året rundt og ikke kun om sommeren.
Det er ikke særlig tit at så små børn som din datter rammes af høfeber synes jeg, de fleste børn er ofte omkring skolealderen når de får de første symptomer og især i teenage-årene plejer det at blive rigtig slemt.
Jeg synes du skal tale med lægen om hvorvidt det er noget man vil undersøge din datter for. Man kan godt lave en priktest eller blodprøve på børn for at undersøge for allergi. Egen læge kan evt. gøre det, andre læger henviser til speciallæge.
Man kan godt lave en priktest på din datter med den alder hun har, men testen bliver mere sikker jo ældre hun er. Med en priktest kan man teste om din datter er allergisk overfor birk, græs, bynke, hund, kat, hest, 2 slags husstøvmider og 2 slags skimmelsvampe.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske