Svar: Spiser ikke sit behov
30. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Rie
Det lyder fornuftigt og helt relevant at du tilbyder din dreng flaske med modermælkserstatning, men det er naturligvis utilfredsstillende at han ikke engang spiser halvdelen af sit behov.
Du skriver ikke hvad han vejer, men jeg går ud fra at det er korrekt beregnet, når lægen siger at han skal have ca 100ml hver gang - det svarer til ca 600 ml i døgnet, hvis han spiser hver 4 time og er passende, hvis han vejer ca 3600g. Vejer han mere skal han have mere, vejer han mindre behøver han ikke så meget, fordeles måltiderne på hver 3 time, så skal han have godt 75 ml 8 gange dagligt. Indtaget stiger naturligt i takt med at hans vægt øges.
Man kunne godt forestille sig at han med den baggrund I har haft med ammeproblemer osv. har lært sig at lade nøjes med meget lidt. Det vil sige at hans mave ikke er vant til at rumme særligt store mængder af gangen, hvorfor han naturligt afviser flasken efter 40-50ml.
Jeg vil foreslå dig at du forsøger at følge en rytme, som hvis du ammede ham. Det vil sige at du starter med at give ham 50ml, derefter skifter du ham, får ham til at bøvse og så tilbyder du ham en ny flaske med yderligere 50ml i. På den måde kan du få ham til at tage lidt ekstra og stille og roligt vende sig til at have lidt mere mælk i maven af gangen.
Derudover skal du være meget opmærksom på at holde gang i hans mave. Han skal have afføring mindst en gang i døgnet og afføringen skal være blød og grødet - har han ikke det, så skal du give ham laktulose. En hyppig årsag til at børn ikke indtager deres mælkebehov er at barnet er forstoppet. Derfor er det meget vigtigt at du sørger for at holde hans mave igang.
Du skal give ham mad med 3 timers interval, så du forsøger at køre efter en nogenlunde fast rytme. Og derudover skal du være opmærksom på flaskens hældning, type af flaskesut, - måske han lettere vil kunne spise af en anden eller større sut. Det kan være en sut med flere huller eller en sut der passer til et 3 måneders barn. Vær også opmærksom på at flaskesut og skruelåg ikke må skrues alt for tæt sammen, det kan påvirke vacuum i flasken.
Så mit råd er altså mad ca hver 3 time, hvor du starter med ½ portion, skifter ham, så han atter vågner lidt op og holdes lidt aktiv og så tilbyder ½ portion mere. Herefter kan han så sove et par timer, vågner op og rutinen starter på ny.
Med hensyn til opvarmning, så må du gerne koge vand på forhånd og have kogt vand stående parat i flasker i køleskabet. Så kan du opvarme vandet og hælde den passende mængde pulver i og flasken er klar til servering.
Læs i øvrigt artiklen "Når du giver dit barn flaske", som du finder i min artikelsamling.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske