Svar: Min datters madplan og motorik

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor til Liva

Min umiddelbare tanke er at du er nødt til at skære ned for mængden af skemad, så Liva efter at have spise skemad og inden hun skal sove sine lure, vil tage imod enten bryst eller flaske og således sætte mælkebehovet op.

Du skriver at hun spiser pænt af grød, men jeg kan ikke ud af din plan se hvor store mængder hun spiser. Hvis vi forestiller os at hun spiser ca 1½ dl. grød eller mos, svarende til 150ml, og hun så efterfølgende afviser flasken, så må du sætte indtaget af skemad ned til 3/4 dl. og så følge efter med 75 ml på flaske. Altså så det mængdemæssigt giver det samme.

Det er meget vigtigt at hun indtager mere mælk end rigtig mad med den alder hun har. Jeg så helst at hun lå på et mælkeindtag på ca 750ml men det kan jeg godt regne ud at I aldrig når op op. Men 500ml vil være nødvendigt for at hun får det hun har behov for af blandt andet kalk og jern. Alternativet er at fjerne det ene skemåltid og erstatte med en flaske.

Det undrer mig at hun afviser flasken så meget som hun gør, når hun f.eks. bliver den tilbudt om aftenen. Det er trods alt ofte en times tid eller halvanden efter hun har spist sin mos, at hun takker nej til flaske ... til gengæld tager hun gerne imod den sen aften og det er rigtig godt. Her sover hun jo sandsynligvis også og spiser den således mere eller mindre i søvne og dermed uden så stor protest...

Det kunne være en god idé at tilbyde hende flaske når hun vågner af middagslur, så hun starter med at få sin flaske og så kan hun få 1/2-3/4 dl. grød inden hun så bliver puttet kl. 15.

Mit forslag til en ...

Annonce

... dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske med mme cirka 180/200 ml

Morgen kl 7.30/8: Sover morgenlur

Formiddag kl 9/9.30: Grød med frugtmos, vand af kop

Frokost kl 11/11.30 bliver puttet og sover cirka en time

Vågner fra lur 12.30/13 og tilbydes her en flaske med 180-200ml mme

Eftermiddag 14.30: Grød med frugtmos, vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Kl 15 bliver puttet og sover cirka 1,5 time

Aften 17.30-18: Grøntsagmos og vand af kop,

Puttes til natten kl. 19 evt. med flaske, hvis hun vil

Sen aften 22-23: Flaske med 150-180 ml mme

Hvis du følger denne plan, nedsætter mængden af skemad og tilbyder flaske når hun vågner af middagslur i stedet for skemad, så kan du få et ekstra måltid mme i hende og hun kan nå op på de 500ml som er minimumskrav.

Med hensyn til motorik, så er Liva jo født lidt før tid og det er derfor helt naturligt hvis hun motorisk ikke er helt så hurtig som alderssvarende børn. Du må meget gerne tumle med hende, trille hende omkring, rund og rundt, danske med hende, svinge hende osv. Jo mere du kan tumle og vugge og dreje hende jo bedre er det. Det stimulere hendes balancecenter og styrker derfor hendes motoriske udvikling. Det bedste du kan gøre er derfor at blive ved med at trille og tumle hende.

Når det er sagt, så lyder det jo også som om at Liva er en stærk pige, hun lyder til at være rank i ryggen, når hun sidder og du skriver også at hun er meget aktiv. På den måde bliver jeg umiddelbart ikke bekymret, men tænker at det må komme efterhånden:o)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.