Svar: Kun mor dur - 6 mdr.

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jenny

Tak for dit åbne og meget ærlige brev:o)

Jeg er slet ikke i tvivl om at du er en rigtig god mor og at din datter og du er meget tit og nært tilknyttet. Det er klart at du vil gøre alt hvad du kan for at hun skal have det godt og helt naturligt at du sætter dig selv i anden række.

Det er dog også vigtigt at du tillader dig selv at prioritere dig selv og du er nødt til at finde ud af, hvad det er du skal. Ud over at være mor og have den passion i livet det er at være mor, så skal du også finde ud af, hvad du ellers skal med dit liv, som den kvinde du er.

Det er ikke usædvanligt at det netop er når barnet er omkring et ½ år at man som mor begynder at stille sig disse spørgsmål - hvad er det jeg vil, skal jeg tilbage til samme arbejde eller skal jeg stille mig nye og andre mål her i livet, er det egentlig en god idé at jeg har valgt at blive hjemme de næste 3-4 måneder, var det måske bedre at jeg startede med at arbejde nu osv.

6 måneders alderen er ligesom en 'skæringsalder'. Der sker rigtig meget med barnet på dette tidspunkt, barnet gennemgår et tigerspring i sin udvikling og er på den ene side utroligt krævende, pylret, skal have fysisk kontakt og nærhed i det uendelige samtidig med at barnet jo tydeligt ikke længere er spæd, begynder at kunne flere ting, sender tydeligere signaler, lukker munden forskeen, når man vil give mad osv. osv.

Det er en alder, hvor man som mor godt kan føle at man gir og gir hele tiden og hvad får man tilbage, morsyge og pylren - det er en alder som for mange er rigtig svær.

Samtidig sker der ofte også noget i parforholdet. Barnet skal flytte ud af soveværelset og man begynder ofte at få lidt mere behov for at være et par igen. Ikke bare være forældre, men også være par - man kan ikke længere handle impulsivt og bare tage i biografen, man skal planlægge og organisere og alt virker pludselig så besværligt fordi barnet jo netop er så ...

Annonce

... morsyg og ekstremt pylret.

Der er på den måde noget helt naturligt i, at du har det som du har det og der er mange der oplever det samme som du, men det betyder naturligvis ikke at du skal glemme dig selv - tværtimod. Du skal finde ud af, hvad du skal, hvem du er, hvad fremtiden skal give dig - ikke bare som mor, men som den kvinde du er.

Din længsel efter at mærke dig selv, skal du tage alvorligt og det er rigtig vigtigt at du lytter til den følelse. Du har jo fuldstændig ret i at din datter er meget mere tjent med en mor, der også prioriterer sig selv og har det godt, end en mor der på grund af opofrelse for sin datter ender med at knække sammen .... :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Måske har du brug for en samtale med en coach, det kan også hjælpe dig at læse en 'selvhjælpsbog' om emnet. Jeg vil foreslå dig bogen "Find din passion på 4 uger" af Pernille Melsted.

Pernille Melsted har en god pointe, hun siger nemlig at livet skal leves i faser. Lige nu er du i den fase, hvor du har et lille barn og den fase skal du naturligvis være i med ro og glæde. Men det er samtidig vigtigt at du gør dig nogle tanker om hvad du skal derefter og når du har sat dig et mål, fundet din passion, så vil du også kunne se meningen med det du gør i dag.

Du skal derfor tillade dig at gå hjemmefra en gang imellem og lade din mand eller mor passe Julie, ligesom du og din mand skal tillade jer at tage i byen og lade mormor tage over. Det kan her være en fordel at I tager i byen i dagtimerne, fordi Julie naturligt vil være lettere at passe her. Hun kan få skemad og mælk af kop eller flaske og sagtens klare sig nogle timer inden I er hjemme igen. Mormor kan trille ture med hende i barnevognen, lade hende sidde i vognen og kigge på verden og det kan sagtens komme til at gå rigtig godt. Ofte går det jo rigtig fint, når først mor ikke er der ...

Jeg håber ovenstående tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor