Brev:
Starte vuggestue, kravle, koncentration mv.
28. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Starte vuggestue, kravle, koncentration mv.
Hej Helen.
Så er vi tilbage med en blandet landhandel. Så jeg starter bare fra en ende af.
Noah skal starte i vuggestue på mandag. Jeg har heldigvis rigtig god tid til indkøringen, da jeg først skal starte arbejde igen i august måned.
Jeg både glæder mig til han starter og hader samtidig tanken om at aflevere ham hos fremmede.
Noah er jo en meget bestemt lille herre, som i den grad sætter dagsordenen. Vel at mærke, mest når man er sammen med mor. Er han sammen med far, mormor eller andre kan han sagtens f.eks. sidde og lege selv, men med mor skal han være på arm hele tiden. Hvis jeg feks har været syg eller meget afsted kan jeg mærke det på ham lige med det samme. Han bliver enormt pylret, sover dårligt og prøver mig nærmest af, for at se om jeg nu "forsvinder" igen.
Kan du give mig nogle generelle gode råd, til hvordan jeg gør starten i vuggestuen nemmest for ham?
Noah er jo som bekendt født 9 uger for tidligt. Han er endnu ikke begyndt at kravle, men maver sig frem. Han bruge dog kun venstre ben, og jeg er efterhånden lidt bekymret for om det har nogen betydning. Han kan fint støtte på højre ben når vi holder ham. Det er ikke sådan at højre ben bare er slapt, men han bruger det bare ikke når han maver sig frem. Han er ofte oppe på alle fire, men laver en meget fin mavelanding, når han skal fremad. Ellers kan han nu komme fra liggende til siddende stilling, han rejser sig op ad ad til. Kommer dog kun op på knæene. Han vinker og "hopper" siddende.
Mit tredje spørgsmål går på hans koncentration, som er stort set ikke eksisterende. Han er sjældent optaget mere end 2 sek ad gangen. Uanset hvad han laver er der hele tiden nye ting, der skal undersøges, peges på eller smages på. Han er meget svær at fastholde i det han nu laver.
Særligt spisesituationerne er nogle gange kaotiske. Han spiser kun en smule selv. Han elsker f.eks. ærter og kan her godt holde koncentrationen om at få tømt sin tallerken for dem, men lægger jeg feks rugbrødshapserne på samme tallerken tager han dem op, maser dem gennem fingrene og leger blot med dem. Men giver jeg ham dem spiser han lystigt. Dog med koncentrationen alle andre steder.
Han drikker endnu ikke af kop eller spiser med gaffel. Hans væskeindtag foregår via en enkelt putteflaske, og tudekop med blød tud. (reelt bare en erstatning for flasken som jeg ser det) Flasken har vi tænkt os at bibeholde lidt endnu da morgenflasken først lige er blevet skippet.
Men hvordan lærer jeg ham at drikke af en kop? Skal jeg være hård og blot skifte tudekoppen ud og så tage kampen med hård mave og skrigeri eller skal jeg lade ham bruge tudekoppen lidt endnu. Det er tydeligt at han stadig har et stort suttebehov. Han bruger ofte maden til at komme af med sin afførring. Efter aftale med børnelægen fra Neo får han både laxoberal og movicol dagligt for at holde maven igan. Derfor er jeg naturligvis bange for at maven går helt i stå hvis jeg fjerner tudekoppen.
Hvordan lærer jeg ham at spise selv? Han sidder altid med en gaffel eller ske i hånden når han spiser, men det virker ikke til at han ved hvad de skal bruges til. Kommer det mon af sig selv?
Puha er helt forpustet nu. Glæder mig til at høre fra dig
Med venlig hilsen
Majken og Noah