Svar: Høje skrig, udvikling, rytme mv.
28. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
At din datter skriger højt er helt normalt for hendes udvikling. Hun øver sin stemme og lige nu er hun igang med at øve stemmens styrke og højde. Hun kan skrige meget højt og faktisk så højt, at hun nogle gange bliver forskrækket over sig selv.
Hun vil sandsynligvis også begynde at brumme mere og bruge sine svælglyde, det hører også med og det kommer i takt med at hun bliver ældre. Derudover vil hun også begynde at bruge sine læber til at lave lyd med "prrr" og "brrr" f.ek. Der sker rigtig meget lydmæssigt de næste par måneder frem.
Det er helt normalt at din datter endnu ikke triller, men du må naturligvis gerne hjælpe hende med det og forsøge at motivere hende til det. Det er godt at hun ligger meget på maven og det vil ofte være sådan at barnet starter med at trille fra mave til ryg. Omkring 6 måneders alderen begynder de fleste børn at få fat i deres tæer når de ligger på ryggen, trækker dem op til munden og vil så her trille om på siden og videre om på maven. Din datter har altså tid nok endnu.
Det er rigtig godt at tumle med hende, trille hende, give hende svingture, danse med hende, lægge hende på en stor gymnastikbold eller lignende og trille hende frem og tilbage over den. Det at blive vugget, gynget og trillet med stimulerer balancecenteret i øret og fremmer hendes motorik.
Med hensyn til rytme, så tænker jeg at det nok skal komme stille og roligt i takt med at hun bliver ældre. Det er fint at du forsøger at bibeholde skemaden til nogenlunde fast tid 2 gange dagligt og så må du forsøge at være lidt fleksibel omkring hvor længe hun sover. Du skal forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun sover formiddagslur og middagslur og derudover må du så vurdere om hun har brug for en powernap om morgenen eller sidst på eftermiddagen. Omkring 6 måneders alderen forsvinder behovet for powernap ofte og hun vil her kunne få 3 måltider skemad og sove 2 gange dagligt. Der er således lys forude.
En plan kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Tager en morgen powernap
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Powernapper evt. igen, det afhænger af om hun har powernappet om morgenen og hvor sent hun er stået op af sin middagslur
Aften: Grød og begynde med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes inden du selv går i seng. Det kan nogle gange forhindre at hun vågner kl 02 således at hun i stedet for at tage sit lange søvnstræk mellem 19.30 og 02 i stedet sover fra 23.30 til 06.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske