Svar: Høje skrig, udvikling, rytme mv.

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

At din datter skriger højt er helt normalt for hendes udvikling. Hun øver sin stemme og lige nu er hun igang med at øve stemmens styrke og højde. Hun kan skrige meget højt og faktisk så højt, at hun nogle gange bliver forskrækket over sig selv.

Hun vil sandsynligvis også begynde at brumme mere og bruge sine svælglyde, det hører også med og det kommer i takt med at hun bliver ældre. Derudover vil hun også begynde at bruge sine læber til at lave lyd med "prrr" og "brrr" f.ek. Der sker rigtig meget lydmæssigt de næste par måneder frem.

Det er helt normalt at din datter endnu ikke triller, men du må naturligvis gerne hjælpe hende med det og forsøge at motivere hende til det. Det er godt at hun ligger meget på maven og det vil ofte være sådan at barnet starter med at trille fra mave til ryg. Omkring 6 måneders alderen begynder de fleste børn at få fat i deres tæer når de ligger på ryggen, trækker dem op til munden og vil så her trille om på siden og videre om på maven. Din datter har altså tid nok endnu.

Det er rigtig godt at tumle med hende, trille hende, give hende svingture, danse med hende, lægge hende på en stor gymnastikbold eller lignende og trille hende frem og tilbage over den. Det at blive vugget, gynget og trillet med stimulerer balancecenteret i øret og fremmer hendes motorik.

Med hensyn til ...

Annonce

... rytme, så tænker jeg at det nok skal komme stille og roligt i takt med at hun bliver ældre. Det er fint at du forsøger at bibeholde skemaden til nogenlunde fast tid 2 gange dagligt og så må du forsøge at være lidt fleksibel omkring hvor længe hun sover. Du skal forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun sover formiddagslur og middagslur og derudover må du så vurdere om hun har brug for en powernap om morgenen eller sidst på eftermiddagen. Omkring 6 måneders alderen forsvinder behovet for powernap ofte og hun vil her kunne få 3 måltider skemad og sove 2 gange dagligt. Der er således lys forude.

En plan kunne se nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Amning

Morgen: Tager en morgen powernap

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes

Powernapper evt. igen, det afhænger af om hun har powernappet om morgenen og hvor sent hun er stået op af sin middagslur

Aften: Grød og begynde med lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten

Sen aften: Ammes inden du selv går i seng. Det kan nogle gange forhindre at hun vågner kl 02 således at hun i stedet for at tage sit lange søvnstræk mellem 19.30 og 02 i stedet sover fra 23.30 til 06.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer