Brev:
Høje skrig, udvikling, rytme mv.
28. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Høje skrig, udvikling, rytme mv.
Hej Helen.
Jeg har lidt forskellige spørgsmål til dig vedrørende min datter, som i næste uge bliver 5 mdr. Hun er født til tiden. Normal fødselsvægt, og har vokset ganske som hun skulle efter kurven. Hun er indtil for 14 dage siden udelukkende blevet ammet, men jeg er nu startet med at give hende grød 2 gange om dagen. Hun kan rigtig godt lide grøden.
Hun er en glad pige, som smiler og pludrer meget, men jeg synes hun har ændret sig lidt den sidste uges tid. Hun er begyndt at skrige MEGET højt nærmest i løbet af hele dagen. Det virker ikke umiddelbart som om hun er utilfreds.. Jeg har en fornemmelse af at det er fordi hun synes det er sjovt at hun har fundet ud af at hun kan skrige så højt??
Mht hendes udvikling er jeg en smule bekymret, og vil gerne vide om jeg har grund til at være det. Hun er endnu ikke begyndt at trille hverken den ene eller anden vej, og hun har heller ikke fået fat i sine fødder. Hun ligger meget på maven, og er glad for det. Hun rækker ud efter legetøj, og er rigtig god til at holde på det, og putte det i munden.
Jeg har store problemer med at finde en fast rytme med hende..
Hun vågner om morgenen alt mellem 05.30 og 7.00. Jeg kan se du skriver til mange at det er fint med en amning kl. 5-6 og sove lidt videre, men når hun vågner på det tidspunkt, vil hun ikke sove videre. Hun bliver puttet kl 19.30 og er god til at falde i søvn af sig selv, og vågner så ca. ved 2 tiden, hvor hun bliver ammet, og falder i søvn med det samme jeg lægger hende igen.
Når hun har været vågen i ca 2 timer kommer hun ud i barnevognen, og sover alt mellem 1/2 time til 2 timer, og der er ingen sammenhæng med at hun sover længere hvis hun er stået tidligt op... Så bliver hun ammet om formiddagen, og nogen gange er hun nødt til at ud og sove en gang mere imellem "morgenlur" og eftermiddagslur. Så får hun grød ved middagstid, og sover igen i barnevogn om eftermiddagen. Bliver ammet igen, og får for det meste en lille powernap ved 1630 tiden. For det meste ca 1/2 time. Så får hun grød ca 1730, og bliver puttet 1930 med en amning.
Jeg prøver alt hvad jeg kan at få hende ind i en rytme, men det er svært når hun nogle dage vågner fra sin første lur 9.00 og andre dage 11.00. Hvad kan jeg gøre??
Håber ikke det er alt for rodet.
Med venlig hilsen
en mor der trænger til lidt faste rutiner