Svar: Afføring mens vi pusler
26. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
hmmm... hos fortidligt fødte børn gør man ofte som du beskriver, bukker benene op, giver lidt mavemassage og hjælper dem med at komme af med afføringen og med det i tankerne, så lærer de jo stille og roligt selv at styre det. Det lyder jo som om at afføringen er på vej ud og at du påvirker ved massage og benløft - ikke eller ...?
Din mand har dog en vis pointe, for jeres dreng skal jo et eller andet sted lære, hvordan det føles og lære at forholde sig til det, men han er dog stadig så lille, så jeg kan ikke forestille mig at det har nogen betydning på nuværende tidspunkt. Det vigtigste må være at hans mave fungerer og så må man hjælpe ham bedst muligt med det.
Det kan være helt normalt med afføring hver anden dag, du skal se på hvordan han har det med at komme af med det og hvordan afføringen ser ud. Hvis han ikke har ondt og afføringen er blød og let at komme af med for ham, så er det fint. Det er godt at du er opmærksom på at regulere ind via maden, tilbyde lidt frugtmos/sveskemos hvis det virker lidt for hårdt, variere mellem grødtyper og stille og roligt i takt med at han begynder med grøntsagsmos og generelt får større og større variation, så vil du se at afføringsmønsteret ændrer sig.
Rigtig meget held og lykke, håber dette besvarer dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske