Svar: Skemad og pylrer

23. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sebastians mor

Min umiddelbare tanke er at Sebastian for det første lige nu gennemgår en stor udvikling. Netop omkring 6 måneders alderen sker der rigtig meget med børn både mentalt og motorisk. Man kalder det for tigerspring, når de har disse perioder, hvor de udvikler sig meget på mange områder, og det er perioder, som er kendetegnet ved at barnet virker pylret, tryghedssøgende, skifter meget mellem at være glad og være utilfreds og det er ikke usædvanligt at man som mor netop i 6 måneders alderen bliver lidt frustreret. Du synes sandsynligvis at du gør alt for ham, forsøger at stille ham tilpas, men det føles som om at det bare ikke er godt nok - han pylrer alligevel ...

Derudover tænker jeg at Sebastian lyder til at kede sig lidt, hvis maden bliver for ensformig. Det er okay med det samme et par dage, så er det nyt og spændende, men så bliver det kedeligt igen.

Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at variere hans tilbud om mad så ...

Annonce

... meget som muligt. Så han måske bibeholder sin interesse, fordi der hele tiden er noget nyt. Tag mere og mere udgangspunkt i jeres mad, hvis du laver lidt sovs med sødmælk, så kan han få lidt af dette på sin grøntsagsmos og i princippet må du også gerne give ham f.eks. lidt kødsovs, altså hakket kød der har stået og simret i lidt tomatsovs eller lignende på panden og dermed ikke er hårdt stegt.

Giv ham også gerne agurkestænger, brødskorper, stykker af frisk frugt og lignende i hånden, så han på den måde også føler at han selv er med, han gør selv noget for at spise.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal være opmærksom på at han i denne alder også øver lyde og at hans brummen, når han protesterer lidt (jeg har jo ikke indtryg af at han græder) måske kan afledes ved at du brummer med eller forsøger med en anden lyd. Nogle gange kan man godt på den måde aflede så han egentlig glemmer at han var utilfreds.

Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to