Svar: Skemad og pylrer
23. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sebastians mor
Min umiddelbare tanke er at Sebastian for det første lige nu gennemgår en stor udvikling. Netop omkring 6 måneders alderen sker der rigtig meget med børn både mentalt og motorisk. Man kalder det for tigerspring, når de har disse perioder, hvor de udvikler sig meget på mange områder, og det er perioder, som er kendetegnet ved at barnet virker pylret, tryghedssøgende, skifter meget mellem at være glad og være utilfreds og det er ikke usædvanligt at man som mor netop i 6 måneders alderen bliver lidt frustreret. Du synes sandsynligvis at du gør alt for ham, forsøger at stille ham tilpas, men det føles som om at det bare ikke er godt nok - han pylrer alligevel ...
Derudover tænker jeg at Sebastian lyder til at kede sig lidt, hvis maden bliver for ensformig. Det er okay med det samme et par dage, så er det nyt og spændende, men så bliver det kedeligt igen.
Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at variere hans tilbud om mad så meget som muligt. Så han måske bibeholder sin interesse, fordi der hele tiden er noget nyt. Tag mere og mere udgangspunkt i jeres mad, hvis du laver lidt sovs med sødmælk, så kan han få lidt af dette på sin grøntsagsmos og i princippet må du også gerne give ham f.eks. lidt kødsovs, altså hakket kød der har stået og simret i lidt tomatsovs eller lignende på panden og dermed ikke er hårdt stegt.
Giv ham også gerne agurkestænger, brødskorper, stykker af frisk frugt og lignende i hånden, så han på den måde også føler at han selv er med, han gør selv noget for at spise.
Du skal være opmærksom på at han i denne alder også øver lyde og at hans brummen, når han protesterer lidt (jeg har jo ikke indtryg af at han græder) måske kan afledes ved at du brummer med eller forsøger med en anden lyd. Nogle gange kan man godt på den måde aflede så han egentlig glemmer at han var utilfreds.
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske