Skemad og pylrer

23. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Skemad og pylrer

Hej Helen

Tak for dit svar sidst. Vi er ved at ha’ en rimelig rytme med Sebastian, dog svinger hans lure i løbet af dagen utrolig meget, men han kommer ud på ca. samme tidspunkt hver dag. Det er varigheden af lurene, der svinger meget. Han kommer også i seng om aftenen nogenlunde på samme tidspunkt, hvilket går rigtig godt. Han sover fra ved 20 tiden til næste morgen mellem 5 og 6 uden at få bryst. Han vågnede normalt ved 4 tiden og fik bryst, men sov derefter kun til mellem 5 og 6, så jeg prøvede bare at putte ham igen, hvilket er gået rimelig godt. Mine spørgsmål er omkring når han spiser skemad.

Han får 3 skemåltider om dagen. Får øllebrød til morgenmad med lidt modermælkserstatning på. Dette er han utrolig glad for og spiser en rimelig portion. Jeg har også prøvet med lidt havregrød, men det er han ikke så glad for endnu. Til frokost får han fuldkornsgrød med en slags grøntsage i. Det kan være broccoli, ærter, gulerødder, blomkål osv. Til aften får han kartoffelmos med gulerødder eller en anden slags grøntsag. Han har aldrig været så vild med dette, men lige pludselig gik det rigtig godt. Men de sidste par dage er det gået dårligt igen.

Jeg har prøvet at undlade kartoflerne, men det er lige meget. Har også prøvet at bruge risgrød som basis, ...

Annonce

... og det gik fint. Vi fik blandet mere og mere grøntsagsmos i. Så vi stoppede med risgrøden igen. Det gik fint i nogle dage, men nu gider han ikke rigtig igen. Han sidder og brokker sig stort set hele tiden, mens vi spiser, og han kan indimellem også blive rigtig sur. Han åbner stadig munden, så jeg tror ikke, at det er fordi, at han ikke vil ha’ mere, for han starter også med at brokke sig med det samme, han bliver sat i sin høje stol. Om morgenen går det nogenlunde, der brokker han sig ikke så meget.

Han er også begyndt selv at ville ha’ skeen, så han har fået en ske at sidde med. Men stadig brokker han sig, når skeen med maden på kommer hen til munden. Han får vand flere gange under måltidet. Han får også agurkestænger, som han selv sidder med. Jeg synes, det er rigtig træls, for det er slet ikke hyggeligt at spise.

Hvad kan vi evt. gøre? Er det fordi, han ikke kan lide maden?

Derudover er han noget pylret for tiden og lidt morsyg. Han kan sagtens være hos sin far, hvis jeg ikke er i rummet, men hvis jeg kommer ind i rummet, bliver han pylret og vil over til mig. Han gider heller ikke rigtig lege på tæppet alene for tiden. I hvert fald ikke ret længe af gangen.

Håber du kan finde hoved og hale i det.

Med venlig hilsen
Mor til Sebastian

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder