Svar: Lidt af hvert...

22. maj 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Det gør mig ondt at høre at I skal gå i uvished. Selvom det aldrig er rart at få en diagnose på sit barn, så er der trodsalt en eller anden tilfredsstillelse i det, fordi man så får en forklaring. At mærke at ens lille pige ikke trives og man ikke kender årsagen, - det er næsten ubærligt og det er den situation I står i.

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og jeg må sige at det lyder som om at du gør det rigtig godt. Det er dejligt at du forsøger at holde fokus på de gode ting - hun tager nu lidt på, hun kan ligge lidt mere på maven fordi hun kan ligge på sin lamaze drejeskive, og du fornemmer helt klart at du kan berolige og betrygge hende ved at holde hendes hænder tæt til kroppen. Det er rigtig godt og det er så fint, alt det du gør.

Hun sover faktisk meget af sin alder og du bliver her nødt til at lade hende styre sit behov. De fleste børn på Sif's alder sover ikke mere end godt 15 timer i døgnet i gennemsnit, nogle sover således lidt mindre, andre lidt mere, men altså en del under hvad hun sover. Det er naturligvis også et signal til jer om at et eller andet gør, at hun har behov for mere ro og der er naturligvis også en årsag til at hun skifter så hurtigt humørmæssigt og let bliver overstimuleret ...

Normalt vil man sige at børn på Sif's alder sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Dagslurene vil til sammen måske vare 5-6 timer og om natten vil hun sove ca 10 timer. Naturligvis afbrudt af mad. Jeg håber dette kan give dig en nogenlunde rettesnor og sover hun så mere, ja så er det fordi hun har behov for det og sådan må det være:o)

Med hensyn til mad og vælling, så er det jo en opvejning af mange ting. Man skal naturligvis ikke starte før barnet er parat og der kan være noget fornuftigt i at holde lidt igen, så hendes mave og tarmsystem kan kapere det. Hun har ikke brug for maveproblemer, problemer med forstoppelse eller lignende - det er bedre at hun bruger sine kræfter på noget andet ...

Til for tidligt fødte regner med den alder, som ligger midt imellem terminsdatoen og den faktiske alder. 16 dages ...

Annonce

... fortidlig fødsel regner man dog ikke som for tidlig fødsel og der er i forhold til dette normalt ikke problemer med introduktion af skemad eller vælling. Hun var jo også en stor pige, da hun kom til verden:o) Derfor vil man her sige at du tidligst kan begynde når hun er 4 måneder biologisk alder - altså 4 måneder fra den 25 januar.

Hvis dine overvejelser går på om hun kan øge sin vægt yderligere ved at blive tilbudt lidt anden mad, så er dette en god og relevant overvejelse og være reelt nok. Du kan godt forsøge med lidt vælling, du kan også forsøge med rigtig skemad, starte med 4-5 små skefulde grød og så øge hende meget langsomt over en lille uges tid. Det kan være bedre at tilbyde hende ½ dl grød og så følge efter med flaske, fremfor at tilbyde hende 1 dl. grød og hun så efterfølgnede ikke drikker sin mælk ... Med mindre det viser sig at hun trives bedre med en lidt større mængde grød i maven og så alligevel er i stand til at indtage sit mælkebehov på andet tidspunkt - igen må det her vurderes helt individuelt, fordi hun har de problemer hun har.

Man kunne jo godt forestille sig at hendes refluksproblemer ville blive anderledes og at hun således generelt ville få det lidt bedre ved at få lidt skemad. At få lidt skemad + mælk kunne måske være for meget og det ville komme op igen, hvorimod en større portion skemad måske ville blive i maven og dermed tilføre hende ekstra næring.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal prioritere din tid og jeg synes derfor du skal overveje meget, hvorvidt du lige nu vil bruge kræfter på at lave mad selv eller om du skal købe produkter til hende. Fordelen ved de industrielle produkter er at du kan lave meget små mængder af gangen, du er sikker på næringsindholdet og konsistensen er ofte så lind og fin at børnene elsker det. Du kan altså med god samvittighed godt prioritere din tid, ved at tilbyde 'færdigmad' ...

Du må blive ved med at svøbe hende, skærme hende og lytte til alle de signaler hun sender. Det er ikke nogen nem opgave hos jer, og jeg håber at I har nogen omkring jer, der forstår det og støtter jer ...

Jeg håber mine tanker her hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor