Lidt af hvert...

22. maj 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Lidt af hvert...

Hej Helen... Hvor er det skønt at kunne forhøre mig hos dig, og rent faktisk få nogle svar jeg kan bruge til noget.

Her hos os går det fremad. Hun tager ca. 50g på om ugen, ved godt at det ikke er det helt vilde, men hun taber sig i det mindste ikke. Vi skal til undersøgelse på Skejby igen d. 28-29 maj, her skal der testes for Cystisk Fibrose (svedtest) og medfødte hjertefejl (ekkokardiogram). Hun har stadig en forstørret milt, og hendes blodpladetal svinger op og ned - men de ved stadig ikke hvad hun fejler. Jeg synes, at det er hård ikke at vide noget. Jeg ville meget hellere at de kunne fortælle os, hvad hun fejler. Hun er fra d. 25 januar, vejede 3950g ved fødslen og vejer nu 5100g.

Nååå, men jeg har fået et problem med hende ang. søvn. Jeg har i en periode ikke haft problemer med at lægge hende til at sove selv i hendes vugge. Men nu er hun utrolig svær at få til at falde til ro. Hun er mega træt og gaber, men sove! Ikke om hun vil. Jeg svøber hende (sørger for at det ikke er for varmt) og det har fungeret for mig før, og giver hende sutten. Men nu falder hun også hen ganske kort, men så begynder hun at skrige med sutten i munden. Det er helt hjerteskærende, nogle gange er virker det som om hun er bange. Det hjælper hvis jeg holder om hendes hænder gennem svøbet, men lige så snart jeg slipper (også selvom det er langsomt over lidt tid), så begynder hun at græde/skrige. Nogle gange hjælper det at tage hende op, og holde hende tæt.

Hun er træt når jeg tager hende op om morgenen (gaber og er let irritabel) og hun er træt når jeg lægger hende til at sove.
Nu har hun også fået den idé, at det er ...

Annonce

... sjovt at være vågen mellem 02.00 og 03.30, op til en times tid. Det er i forbindelse med hendes natteflaske, hvor hun selv siger til.
Har du et forslag eller flere til, hvad jeg kan gøre ved det?

Hvornår må jeg begynde at introducere vælling? Jeg havde termin 11. feb., men Sif er født 25. jan. Hvilken af disse to datoer skal jeg gå ud fra i forhold til de fire måneder, hvor jeg må begynde med vælling?

Hvor meget skal de sove i en alder af næsten 4 mdr.? Sif sover mellem 18 og 20 timer i døgnet. Jeg har prøvet at holde hende længer om aftenen, eller i løbet af dagen, men hun bliver helt umulig. Nu fejler hun også et eller andet, men hun vil jo gerne lege og hygge, men der skal ikke meget til, før det bliver alt for meget. Så begynder hun at skrige, og jeg er nødt til at holde hende tæt med sut i munden. Nogle gange skal jeg også lægge en hånd på hendes hoved for at få hende til at falde til ro.

Det er ikke sådan at hun langsomt gør opmærksom på, at hun er ved at blive ked af det. Nej, det er fra det ene øjeblik til det andet. Hun kan ligge og smile over hele femøren og være rigtig glad, og så i næste sekund skriger hun.
Jeg synes godt nok det er svært.

En ting er dog blevet bedre... Jeg har købt et af de der nye Lamaze tæpper med en drejelig indsats på midten, som hun kan ligge på maven på. Den er hun faktisk blevet glad for, så nu ligger hun også på maven der, og ikke kun på vores underarm. Men andre steder duer ikke. Hun skriger helt forfærdeligt lige så snart hun bliver lagt på maven andre steder.

Nåå det blev vist en hel del. Håber du har nogle gode forslag.

Hilsen Tina, Sif og farmand.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet