Brev:
Lidt af hvert...
22. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Lidt af hvert...
Hej Helen... Hvor er det skønt at kunne forhøre mig hos dig, og rent faktisk få nogle svar jeg kan bruge til noget.
Her hos os går det fremad. Hun tager ca. 50g på om ugen, ved godt at det ikke er det helt vilde, men hun taber sig i det mindste ikke. Vi skal til undersøgelse på Skejby igen d. 28-29 maj, her skal der testes for Cystisk Fibrose (svedtest) og medfødte hjertefejl (ekkokardiogram). Hun har stadig en forstørret milt, og hendes blodpladetal svinger op og ned - men de ved stadig ikke hvad hun fejler. Jeg synes, at det er hård ikke at vide noget. Jeg ville meget hellere at de kunne fortælle os, hvad hun fejler. Hun er fra d. 25 januar, vejede 3950g ved fødslen og vejer nu 5100g.
Nååå, men jeg har fået et problem med hende ang. søvn. Jeg har i en periode ikke haft problemer med at lægge hende til at sove selv i hendes vugge. Men nu er hun utrolig svær at få til at falde til ro. Hun er mega træt og gaber, men sove! Ikke om hun vil. Jeg svøber hende (sørger for at det ikke er for varmt) og det har fungeret for mig før, og giver hende sutten. Men nu falder hun også hen ganske kort, men så begynder hun at skrige med sutten i munden. Det er helt hjerteskærende, nogle gange er virker det som om hun er bange. Det hjælper hvis jeg holder om hendes hænder gennem svøbet, men lige så snart jeg slipper (også selvom det er langsomt over lidt tid), så begynder hun at græde/skrige. Nogle gange hjælper det at tage hende op, og holde hende tæt.
Hun er træt når jeg tager hende op om morgenen (gaber og er let irritabel) og hun er træt når jeg lægger hende til at sove.
Nu har hun også fået den idé, at det er sjovt at være vågen mellem 02.00 og 03.30, op til en times tid. Det er i forbindelse med hendes natteflaske, hvor hun selv siger til.
Har du et forslag eller flere til, hvad jeg kan gøre ved det?
Hvornår må jeg begynde at introducere vælling? Jeg havde termin 11. feb., men Sif er født 25. jan. Hvilken af disse to datoer skal jeg gå ud fra i forhold til de fire måneder, hvor jeg må begynde med vælling?
Hvor meget skal de sove i en alder af næsten 4 mdr.? Sif sover mellem 18 og 20 timer i døgnet. Jeg har prøvet at holde hende længer om aftenen, eller i løbet af dagen, men hun bliver helt umulig. Nu fejler hun også et eller andet, men hun vil jo gerne lege og hygge, men der skal ikke meget til, før det bliver alt for meget. Så begynder hun at skrige, og jeg er nødt til at holde hende tæt med sut i munden. Nogle gange skal jeg også lægge en hånd på hendes hoved for at få hende til at falde til ro.
Det er ikke sådan at hun langsomt gør opmærksom på, at hun er ved at blive ked af det. Nej, det er fra det ene øjeblik til det andet. Hun kan ligge og smile over hele femøren og være rigtig glad, og så i næste sekund skriger hun.
Jeg synes godt nok det er svært.
En ting er dog blevet bedre... Jeg har købt et af de der nye Lamaze tæpper med en drejelig indsats på midten, som hun kan ligge på maven på. Den er hun faktisk blevet glad for, så nu ligger hun også på maven der, og ikke kun på vores underarm. Men andre steder duer ikke. Hun skriger helt forfærdeligt lige så snart hun bliver lagt på maven andre steder.
Nåå det blev vist en hel del. Håber du har nogle gode forslag.
Hilsen Tina, Sif og farmand.