Svar: Aktiviteter og lidt om mad
21. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Det er dejligt at høre at det går så fint med skemaden og at Julie nyder det så meget. Det er rigtig godt og fornuftigt fortsat at tilbyde lidt vand ved siden af, så hun lærer at drikke vand og stille og roligt lærer teknikken med at drikke af kop:o)
Nogle børn spiser meget, andre spiser lidt. En normal portion ligger derfor mellem 1-2 dl. Det kan her være bedre at tilbyde 1 dl. grød eller mos, så der fortsat er plads til mælk i maven. Det er vigtigt at mælken fortsat udgør størstedelen af hendes indtag, sådan vil det være de næste mange måneder.
De fleste børn vil forsat have behov for ca 5-6 flasker i døgnet med den alder Julie har nu, i takt med at hun bliver ældre og spiser mere og mere skemad, så vil hun selv sige nejtak til flasken efterfølgende og så må det være sådan. Fordelen ved at give flaske er jo at du præcist ved, hvor meget hun indtager og derfor kan holde øje med, hvad hun har behov for - mad eller mælk:o)
Nogle børn drikker så store mængder af flasken - 200ml hver gang at de fint kan nøjes med 4 flasker, men de fleste har dog behov for 5-6 flasker for at blive dækket ind ved siden af deres skemad. Behovet for 5-6 flasker plejer at være der indtil 6 måneders alderen, i 7 måneders alderen vil 4 flasker ofte være nok og i 8-9 måneders alderen kan ofte nedsættes til 3 flasker dagligt.
Så hvor længe hun skal blive ved med at have mælk efter grøden af hænger altså at hvor store mængder mælk hun generelt drikker og om hun er i stand til at indtage sit mælkebehov hvis tilbuddet efter skemad forsvinder. Ellers er det bedre at tilbyde en mindre mængde grød og så fortsætte med flasken efterfølgende.
Med hensyn til aktiviteter, så er det rigtig fint alt det du gør. Det er super at have hende i bæresele, lade hende studere verden fra din favn, mærke vinden i ansigtet og i håret. Det vil også være rigtig godt at have hende på et vattæppe i haven under en parasol eller lignende, når solen skinner og sommeren er her. Gymnastikbolden er god, det er godt at danse med hende, svinge hende og tumle lidt med hende, babysvømning er rigtig godt og så må hun naturligvis også gerne ligge lidt for sig selv, studere bladende der bevæger sig i vinden, slå lidt til legetøjet, pille i frynserne på tæppet, putte i munden og opleve verden på alle måder.
Sange med fagter, hvor du f.eks. synger Lille Peter Edderkop og bruger din fingre til at kravle med imens du synger vil være en rigtig god ting. Hun har en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på fingere og fingrenes bevægelser og du vil kunne se at hun selv forsøger at bruge sine fingre, som hun ser dig gøre. Du vil faktisk også når hun lærer sangen at kende, kunne se at hun med sine fingre forsøger at signalere til dig når du skal synge for hende.
Hendes lyde udvikler sig, hun pludrer mere og mere bevidst, høje lyde og dybe lyde, hun begynder at bruge sine læber mere bevidst til at lave lyde med, hun ler og hviner højt. Derfor er det stadig rigtig vigtigt at øve lyde med hende, indgå i dialog.
Hun begynder at kunne støtte lidt på sine ben og begynder at have styrke nok i arme, nakke og ryg til at du kan holde hende i hænderne og lade hende trække sig op at side, når hun ligger på ryggen. Hun begynder at komme op i strakt arm, når hun ligger på maven og begynder også at trille fra mave til ryg og det vil være rigtig fint at du hjælper hende med at trille omkring.
Legtøj kan være: Dig selv, barnet selv, sansetæppe med forskellige påsyede ting (billeder, frynser, spejl, knapper osv.) Ophængte ting, som hun kan kigge på og slå til, gribe om, legeting som ruller, stort spejl hvor hun kan se sig selv, rangle sokker så hun bliver opmærksom på sine fødder, bidering - evt. med en lille børste på ...
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske