Svar: Aktiviteter og lidt om mad

21. maj 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Malene

Det er dejligt at høre at det går så fint med skemaden og at Julie nyder det så meget. Det er rigtig godt og fornuftigt fortsat at tilbyde lidt vand ved siden af, så hun lærer at drikke vand og stille og roligt lærer teknikken med at drikke af kop:o)

Nogle børn spiser meget, andre spiser lidt. En normal portion ligger derfor mellem 1-2 dl. Det kan her være bedre at tilbyde 1 dl. grød eller mos, så der fortsat er plads til mælk i maven. Det er vigtigt at mælken fortsat udgør størstedelen af hendes indtag, sådan vil det være de næste mange måneder.

De fleste børn vil forsat have behov for ca 5-6 flasker i døgnet med den alder Julie har nu, i takt med at hun bliver ældre og spiser mere og mere skemad, så vil hun selv sige nejtak til flasken efterfølgende og så må det være sådan. Fordelen ved at give flaske er jo at du præcist ved, hvor meget hun indtager og derfor kan holde øje med, hvad hun har behov for - mad eller mælk:o)

Nogle børn drikker så store mængder af flasken - 200ml hver gang at de fint kan nøjes med 4 flasker, men de fleste har dog behov for 5-6 flasker for at blive dækket ind ved siden af deres skemad. Behovet for 5-6 flasker plejer at være der indtil 6 måneders alderen, i 7 måneders alderen vil 4 flasker ofte være nok og i 8-9 måneders alderen kan ofte nedsættes til 3 flasker dagligt.

Så hvor længe hun skal blive ved med at have mælk efter grøden af hænger altså at hvor store mængder mælk hun generelt drikker og om hun er i stand til at indtage sit mælkebehov hvis tilbuddet efter skemad forsvinder. Ellers er det bedre at tilbyde en mindre mængde grød og så fortsætte med flasken efterfølgende.

Med hensyn til aktiviteter, så er det rigtig fint alt det du gør. Det er super at have hende i bæresele, lade hende studere verden fra din favn, mærke vinden i ansigtet og i håret. Det vil også være rigtig godt at have hende på et vattæppe i ...

Annonce

... haven under en parasol eller lignende, når solen skinner og sommeren er her. Gymnastikbolden er god, det er godt at danse med hende, svinge hende og tumle lidt med hende, babysvømning er rigtig godt og så må hun naturligvis også gerne ligge lidt for sig selv, studere bladende der bevæger sig i vinden, slå lidt til legetøjet, pille i frynserne på tæppet, putte i munden og opleve verden på alle måder.

Sange med fagter, hvor du f.eks. synger Lille Peter Edderkop og bruger din fingre til at kravle med imens du synger vil være en rigtig god ting. Hun har en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på fingere og fingrenes bevægelser og du vil kunne se at hun selv forsøger at bruge sine fingre, som hun ser dig gøre. Du vil faktisk også når hun lærer sangen at kende, kunne se at hun med sine fingre forsøger at signalere til dig når du skal synge for hende.

Hendes lyde udvikler sig, hun pludrer mere og mere bevidst, høje lyde og dybe lyde, hun begynder at bruge sine læber mere bevidst til at lave lyde med, hun ler og hviner højt. Derfor er det stadig rigtig vigtigt at øve lyde med hende, indgå i dialog.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hun begynder at kunne støtte lidt på sine ben og begynder at have styrke nok i arme, nakke og ryg til at du kan holde hende i hænderne og lade hende trække sig op at side, når hun ligger på ryggen. Hun begynder at komme op i strakt arm, når hun ligger på maven og begynder også at trille fra mave til ryg og det vil være rigtig fint at du hjælper hende med at trille omkring.

Legtøj kan være: Dig selv, barnet selv, sansetæppe med forskellige påsyede ting (billeder, frynser, spejl, knapper osv.) Ophængte ting, som hun kan kigge på og slå til, gribe om, legeting som ruller, stort spejl hvor hun kan se sig selv, rangle sokker så hun bliver opmærksom på sine fødder, bidering - evt. med en lille børste på ...

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.