Svar: Kun sove ved bryst
20. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt at du forsøger at finde balancen imellem at give hende den tryghed og ro hun har behov for i øjeblikket og samtidig holde amningen på et minimum. Det er selvforstærkende, hvis hun lægges til så hyppigt som hun gør, så stiger din mælkeproduktion, det er nemt og bekvemt for hende at spise hos dig og samtidig trygt og dejligt, hendes indtag af rigtig mad falder og da hun har brug for meget mere næring end hvad modermælken kan give hende, så bliver hun naturligt mere uoplagt, mere søgende og pylret og søger derfor brystet endnu mere.
Det er fint at du gerne vil give hende den tryghed, som brystet giver, men du er nødt til at sige, at hun kun ammes 2 til max 3 gange i døgnet. Mere skal hun ikke ammes, så må hun beroliges på anden vis og tilbydes alternativer. Du kan sagtens putte med hende og få hende rolig uden at give hende brystet - det har du kunne før, så det må du gøre igen.
I kraft af hendes alder har hun nu naturligt en større tryghedstrang eller moderbinding om du vil og derfor skal du heller ikke afvise hende eller lade hende græde ulykkeligt, men i stedet forsøge at rumme det, og aflede hende, give hende andre tilbud end bryst. Hvis det kun er brystet der kan få hende rolig, så må du give hende det, men gøre det så kortvarigt at hun ikke fylder sig med mælk - hun beroliges og skal så undvære brystet igen - i stedet kan hun få sin sut.
Når du skal have hende til at sove i barnevognen om dagen, så start med at lade hende sidde op, kigge på verden, mærke vinden i håret og ansigtet og først når hun viser behov for at sove lægger du hende ned og putter hende.
Når hun skal sove om aftenen, så må du gerne amme hende, lægge dig med hende osv. præcis som du gør. Det har hun brug for i øjeblikket og det er okay, at hun har det sådan. Men om natten skal hun så vidt muligt ikke længere ammes og hun må alternativt blive tilbudt mad nok i løbet af dagen, så hun ikke er sulten om natten og så tilbydes vand, når hun vågner.
Du kan overveje om du vil amme hende tidlig morgen eller sen aften, det er forskelligt, hvad der vil virke bedst. Nogle børn har brug for at få brystet om morgenen for at finde roen og sove lidt længere, andre trives med at blive ammet inden de puttes og igen sen aften omkring midnat, hvorefter de så kan sove uden mælk natten igennem og stå op og få morgenmad.
Din datter er så bevidst nu at hun naturligt vil foretrække brystet og man taler faktisk om mælkedrankere, der drikker så meget mælk at det tager pladsen op for anden mad. Så selvom amningen er hyggelig for jer begge, så er det altså meget vigtigt at du sætter ammefrekvensen ned og du kan ikke regne med at din datter vil gøre det ...
Jeg sender her en plan for dagen, der viser, hvordan en dagsplan kan se ud:
Tidlig morgen 06: Evt. amning
Morgen 08: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden brystet, trille en tur i barnevogn.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, grøntsagsmos og rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, ris med sovs, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, stykker af frikadelle og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden brystet, trilles igen en tur i barnevognen.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Det er fint at der fortsat er noget mos og noget i stykker, så I er sikre på at hun spiser godt. Vand eller mælk af kop.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, nogle vælger også at supplere med en "godnatgrød" så man er sikker på at hun ikke er sulten, når hun skal sove.
Puttes til natten med amning 20
Sen aften 24: Evt. amning.
Nat: sover uden bryst eller mælk i det hele taget.
Hvis hun er meget tryghedssøgende og har meget brug for den fysiske kontakt og nærhed om natten kan alternativet være at putte med far. Han kan give hende alt det hun har behov for der, dog ikke amme ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske