Svar: Dagplejestart, mælkeindtag og sove i eget værelse

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Krisser

Det er rigtig fint at din dreng selv har sagt fra overfor amning i løbet af dagen og du har naturligvis ret i at det vil være rigtig godt, hvis du kunne bibeholde amningen inden putning, men sløjfe amningen om natten. Morgenamningen er jo på vej væk af sig selv ...

Det er ikke fordi han skal drikke store mængder mælk, det er godt at han får mælk, ost, yoghurt osv. og du må forsøge dig frem med forskellige typer, for at se om der er noget han bedre kan lide end andet - nogle børn kan f.eks. godt lide drikke yoghurt - men se dig for og tjek sukkerindholdet.

Ellers er en god måde at få lidt ekstra i ham på at lave en milkshake selv. Du kan blende en banan med lidt sødmælk eller letmælk og så kan han drikke det af kop. I princippet er det jo det samme som at spise bananen og drikke mælken ved siden af, men blendes det, så synes nogle børn det er lidt mere interessant ...

Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsen blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).

Du behøver altså ikke give ham store mængder mælk dagligt og med de 250 ml mælk via grøden, så er han allerede godt på vej:o) Med amning ved siden af, så er han faktisk fint dækket ind på nuværende tidspunkt.

Med hensyn til sovevaner så lyder det som en rigtig god idé at lade ham sove på eget værelse og lære ham det. Det er vigtigt at han her er vant til at blive puttet og sove i sin seng og kender den som et trygt sted. Han skal forbinde sin seng med at sove, men noget trygt og rart. Det vil gøre det lettere for ham at falde i søvn, selvom sengen står i et andet værelse.

Du kan sagtens amme ham inden han skal sove og så kan du putte ham. ...

Annonce

... Det vil være fint at introducere en godnathistorie her, hvor han ligger i sin seng og du læser lidt højt for ham, nusser ham lidt, holder ham i hånden osv. så han trygt falder til ro.

Du skal naturligvis se hvordan han reagerer på det, om han græder og hvad det er for en gråd han har - utryghed og angst for at sove alene eller protest mod at dagen slutter og at skulle sove nu ... Du skal handle forskelligt alt efter hvad det er. Det kan også være at han søger underholdning, hopper rundt osv. Børn kan reagere meget forskelligt - i første omgang må I forsøge og så må vi drøfte, hvordan I så skal forholde jer, alt efter hvad der sker.

Om natten må du på samme måde vurdere om det er dig, der skal stå op, vugge ham blidt, om det er nødvendigt at give ham brystet kortvarigt og putte ham i egen seng igen eller om det er bedre at far tager over. Han forbindes ikke med amning og det er derfor udelukket. Derimod kan han give masser af fysisk kontakt, nærhed osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er fint at forsøge nu, men den alder han har. Jeg synes det må komme an på en prøve:o)

Det er altid rigtig hårdt at aflevere sit barn, hvis man oplever at de græder og er kede af det. Du skal dog også se på, hvordan han reagerer når du henter ham og hvad dagplejer fortæller. Er han glad derhenne, falder han hurtigt til ro, leger han når du henter ham og oplever du at han tager del i det der sker? Det fortæller noget om at det er okay for ham at være der og at det er selve afleveringen der er svær. Og sådan må det gerne være. Sådan kan børn have det i perioder.

Det er naturligvis ikke godt, hvis barnet græder ulykkeligt hele tiden, kalder på mor, ikke vil lade sig trøste af dagplejer, ikke kan slappe af og bare være der - så må man prøve at finde ud af hvad det handler om. Men hos jer, lyder det som om at han trives, når han først er der og som sagt som om at det er selve afleveringen der er svær for ham.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre og rigtig mange tak for dine pæne ord til mig:o) Knus herfra - det skal nok gå alt sammen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder