Brev:
Dagplejestart, mælkeindtag og sove i eget værelse
20. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Dagplejestart, mælkeindtag og sove i eget værelse
Hejsa Helen.
Det er gået rigtig godt siden sidst. Alle mine tanker omkring ammenedtrapning har vist sig at være overflødelige. Min lille dreng har selv sagt fra og bliver nu ammet til natten i min seng og når han vågner om morgenen. Men jeg tror også snart det er ved at være slut med den amning om morgenen, for der er nogle morgener han slet ikke vågner så tidligt og derfor står vi i stedet op og spiser morgenmad.
Men jeg gør mig stadig nogle bekymringer omkring hans mælkeindtag. Han er nemlig ikke glad for at drikke mælk. Jeg laver derfor hans grød på mælk og ved på den måde han har fået ca 250 ml der. Derudover får han lidt smøreost, skæreost kan han lige pludselig ikke lide mere, og yoghurt naturel er han heller ikke interesseret i, heller ikke selvom jeg blander f.eks en banan i. Hvordan får jeg ham til at kunne lide mælk og yoghurt?
Et andet spørgsmål går på hans sovevaner. Indtil nu har han sovet i egen seng men i vores værelse og nu er tiden snart til at mor og far får lidt mere privatliv … Hvordan gør vi bedst det med at lære ham at sove på eget værelse? Han bliver jo stadig ammet til natten og lige nu foregår det liggende i min seng, hvor han som regel når at falde omkuld og så ligger jeg ham over i hans egen seng. Amningen til natten vil jeg meget gerne beholde lidt endnu eller i hvert tilfælde se om han også selv siger fra her også og så måske udskifte det ritual med en lille godnathistorie.
I dag har vi også rimelig faste rammer omkring putning. Nogen gange et bad og så nattøj på, lege lidt mere, børste tænder, sige godnat til far, synge en godnatsang og så amning. Skal der være mere struktur på når han skal ind og sove i sit eget værelse og hvad med det der med at lære og falde i søvn selv? Hvornår skal han lære det?
Så er han jo også begyndt i dagpleje her for ca 14 dage siden. Og det er meget svært at aflevere ham. Han er i øjeblikket i separationsfasen og har meget stort behov for at være tæt med mig. Han græder og ser bedende på mig, Jeg kan se at det er smertefuldt for ham at sige farvel, det er det selvfølgelig også for mig, jeg græder ikke når vi siger farvel, men er smilende og siger ha en god dag og farvel og skynder mig så at gå. Men når jeg kommer hjem, så er jeg også meget ked af det, for det er så hårdt at vide jeg ikke slår til når han bare har brug for at være sammen med mig.
Jeg skal starte på nyt arbejde her d 2 juni og det er jo vigtigt, han når at blive kørt ind i dagplejen inden da. Hvordan takler jeg situationen bedst og hvor lang tid går der før han bliver glad for at blive afleveret? Nogen gange tænker jeg at jeg slet ikke vil begynde på mit nye arbejde, men vi har bare heller ikke råd til jeg går hjemme mere nu.
Jeg ser som altid frem til dit svar, det er dejligt at kunne skrive til dig, du kommer altid med nogle gode medfølende og uddybende svar. Tak for en rigtig god brevkasse.
Mange knus
Krisser