Dagplejestart, mælkeindtag og sove i eget værelse

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Dagplejestart, mælkeindtag og sove i eget værelse

Hejsa Helen.

Det er gået rigtig godt siden sidst. Alle mine tanker omkring ammenedtrapning har vist sig at være overflødelige. Min lille dreng har selv sagt fra og bliver nu ammet til natten i min seng og når han vågner om morgenen. Men jeg tror også snart det er ved at være slut med den amning om morgenen, for der er nogle morgener han slet ikke vågner så tidligt og derfor står vi i stedet op og spiser morgenmad.

Men jeg gør mig stadig nogle bekymringer omkring hans mælkeindtag. Han er nemlig ikke glad for at drikke mælk. Jeg laver derfor hans grød på mælk og ved på den måde han har fået ca 250 ml der. Derudover får han lidt smøreost, skæreost kan han lige pludselig ikke lide mere, og yoghurt naturel er han heller ikke interesseret i, heller ikke selvom jeg blander f.eks en banan i. Hvordan får jeg ham til at kunne lide mælk og yoghurt?

Et andet spørgsmål går på hans sovevaner. Indtil nu har han sovet i egen seng men i vores værelse og nu er tiden snart til at mor og far får lidt mere privatliv … Hvordan gør vi bedst det med at lære ham at sove på eget værelse? Han bliver jo stadig ammet til natten og lige nu foregår det liggende i min seng, hvor han som regel når at falde omkuld og så ligger jeg ham over i hans egen seng. Amningen til natten vil jeg meget gerne beholde lidt endnu eller i hvert tilfælde se om han også selv siger fra her også og så måske udskifte det ritual med en lille godnathistorie.

I dag har vi også ...

Annonce

... rimelig faste rammer omkring putning. Nogen gange et bad og så nattøj på, lege lidt mere, børste tænder, sige godnat til far, synge en godnatsang og så amning. Skal der være mere struktur på når han skal ind og sove i sit eget værelse og hvad med det der med at lære og falde i søvn selv? Hvornår skal han lære det?

Så er han jo også begyndt i dagpleje her for ca 14 dage siden. Og det er meget svært at aflevere ham. Han er i øjeblikket i separationsfasen og har meget stort behov for at være tæt med mig. Han græder og ser bedende på mig, Jeg kan se at det er smertefuldt for ham at sige farvel, det er det selvfølgelig også for mig, jeg græder ikke når vi siger farvel, men er smilende og siger ha en god dag og farvel og skynder mig så at gå. Men når jeg kommer hjem, så er jeg også meget ked af det, for det er så hårdt at vide jeg ikke slår til når han bare har brug for at være sammen med mig.

Jeg skal starte på nyt arbejde her d 2 juni og det er jo vigtigt, han når at blive kørt ind i dagplejen inden da. Hvordan takler jeg situationen bedst og hvor lang tid går der før han bliver glad for at blive afleveret? Nogen gange tænker jeg at jeg slet ikke vil begynde på mit nye arbejde, men vi har bare heller ikke råd til jeg går hjemme mere nu.

Jeg ser som altid frem til dit svar, det er dejligt at kunne skrive til dig, du kommer altid med nogle gode medfølende og uddybende svar. Tak for en rigtig god brevkasse.

Mange knus
Krisser

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S