Svar: En eller to lure, vægt og længde mv.
19. maj 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Gitte
Det er jo sådan at man i perioder kan have behov for at drøfte tingene med mig, og så kan der være perioder, hvor det hele går som smurt og det er jo rigtig fint - man er naturligvis altid velkommen tilbage:o)
Det lyder som om at det går rigtig godt med lillepigen, der snart ikke er så lille endda ... Aldersmæssigt lyder det relevant med en enkelt lur dagligt og det er ofte en lidt hård overgang. Det er altid svært i de perioder, hvor børn skifter søvnbehov uanset om det er at gå fra 3 til 2 lure, fra 2 til en lur eller når de når til helt at springe middagsluren over.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få hende til at sove 1½ evt. 2 timer dagligt. Det lyder som om at det egentlig er det hun har behov for og I kan forsøge om det vil ændre noget, hvis du putter hende en lille smule senere. Det vil sige prøver at putte hende til middagslur omkring kl 12.
Ofte spiser børnene frokost ca 11.30 i vuggestuen og bliver herefter puttet og det kan I godt forsøge at arbejde lidt på. Samtidig er det med frokosten lige inden lure jo en god idé - man sover bedst på fyldt mave og hun kan måske så sove lidt længere, hvorimod hun naturligt vågner, hvis hun har behov for at få mad ...
Med hensyn til hendes vægt og højde, så er det naturligvis vigtigt at hun fortsat både vokser i længden og tager på i vægt. Hun vokser ikke så meget mere, som hun gjorde da hun var lille, hun forbrænder meget energi, da hun motorisk er så godt igang som hun er og derfor kan det godt føles som om at hun vægt mæssigt går lidt i stå. Derfor er det godt at I stadig energiberiger hendes mad med ekstra fedtstof og I skal også medtænke at hun får proteiner. Proteiner er kroppens byggesten.
Gode fedstoffer får hun især fra fisk af forskellige slags og det er også godt at give hende f.eks. avokado. Derudover er det fint at tilbyde hende letmælk og evt. sødmælk, surmælksprodukter med 3.5% fedt fortsat.
Protein får hun især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter, som jeg har indtryk af at du også giver din datter, så det er rigtig godt. Generelt ser det du fortæller omkring madtilbud osv. rigtig godt ud:o)
Med hensyn til hendes 'morsyge' i øjeblikket, så hænger dette sammen med hendes alder og den udvikling hun går igennem. Hun oplever i kraft at sin fysiske formåen verden meget større end tidligere og hun har naturligt derfor behov for at søge mor, sin trygge base, lidt ekstra.
Du kan ikke hærde hende ved at lade hende passe af andre og du kan således ikke styrke hende til vuggestue på den måde. Det bedste du kan gøre er derimod at være så meget om hende, som muligt. Give hende så meget fysisk kontakt og nærhed du kan komme til og virkelig 'tanke hende op' så hun bedre kan modstå det der kommer, når hun skal passes.
Hun er stadig aldersmæssigt ikke gammel nok til at vide, at du er der, når hun ikke kan se dig. Hun kan godt føle sig forladt og tro at du går fra hende, når du går ind i et andet rum. Det vil her være en rigtig god idé at lege gemme-leg med hende, så hun lærer at man er der stadig og du kan også kalde på hende, så hun lærer at man kan gå efter lyden og således stadig er der.
Hendes uro smitter naturligt af på søvnen og hun sover derfor også mere uroligt, når hun endelig falder i søvn. Det kan også gøre at hun så vågner efter kort tid, hvor hun reelt ikke har fået sovet helt nok ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske