Svar: En eller to lure, vægt og længde mv.

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Gitte

Det er jo sådan at man i perioder kan have behov for at drøfte tingene med mig, og så kan der være perioder, hvor det hele går som smurt og det er jo rigtig fint - man er naturligvis altid velkommen tilbage:o)

Det lyder som om at det går rigtig godt med lillepigen, der snart ikke er så lille endda ... Aldersmæssigt lyder det relevant med en enkelt lur dagligt og det er ofte en lidt hård overgang. Det er altid svært i de perioder, hvor børn skifter søvnbehov uanset om det er at gå fra 3 til 2 lure, fra 2 til en lur eller når de når til helt at springe middagsluren over.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan få hende til at sove 1½ evt. 2 timer dagligt. Det lyder som om at det egentlig er det hun har behov for og I kan forsøge om det vil ændre noget, hvis du putter hende en lille smule senere. Det vil sige prøver at putte hende til middagslur omkring kl 12.

Ofte spiser børnene frokost ca 11.30 i vuggestuen og bliver herefter puttet og det kan I godt forsøge at arbejde lidt på. Samtidig er det med frokosten lige inden lure jo en god idé - man sover bedst på fyldt mave og hun kan måske så sove lidt længere, hvorimod hun naturligt vågner, hvis hun har behov for at få mad ...

Med hensyn til hendes vægt og højde, så er det naturligvis vigtigt at hun fortsat både vokser i længden og tager på i vægt. Hun vokser ikke så meget mere, som hun gjorde da hun var lille, hun forbrænder meget energi, da hun motorisk er så godt igang som hun er og derfor kan det godt føles som om at hun vægt mæssigt går lidt i stå. Derfor er det godt at I stadig energiberiger hendes mad med ekstra fedtstof og I skal også medtænke at hun får proteiner. Proteiner er kroppens byggesten.

Gode fedstoffer ...

Annonce

... får hun især fra fisk af forskellige slags og det er også godt at give hende f.eks. avokado. Derudover er det fint at tilbyde hende letmælk og evt. sødmælk, surmælksprodukter med 3.5% fedt fortsat.

Protein får hun især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter, som jeg har indtryk af at du også giver din datter, så det er rigtig godt. Generelt ser det du fortæller omkring madtilbud osv. rigtig godt ud:o)

Med hensyn til hendes 'morsyge' i øjeblikket, så hænger dette sammen med hendes alder og den udvikling hun går igennem. Hun oplever i kraft at sin fysiske formåen verden meget større end tidligere og hun har naturligt derfor behov for at søge mor, sin trygge base, lidt ekstra.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan ikke hærde hende ved at lade hende passe af andre og du kan således ikke styrke hende til vuggestue på den måde. Det bedste du kan gøre er derimod at være så meget om hende, som muligt. Give hende så meget fysisk kontakt og nærhed du kan komme til og virkelig 'tanke hende op' så hun bedre kan modstå det der kommer, når hun skal passes.

Hun er stadig aldersmæssigt ikke gammel nok til at vide, at du er der, når hun ikke kan se dig. Hun kan godt føle sig forladt og tro at du går fra hende, når du går ind i et andet rum. Det vil her være en rigtig god idé at lege gemme-leg med hende, så hun lærer at man er der stadig og du kan også kalde på hende, så hun lærer at man kan gå efter lyden og således stadig er der.

Hendes uro smitter naturligt af på søvnen og hun sover derfor også mere uroligt, når hun endelig falder i søvn. Det kan også gøre at hun så vågner efter kort tid, hvor hun reelt ikke har fået sovet helt nok ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne