En eller to lure, vægt og længde mv.

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

En eller to lure, vægt og længde mv.

Kære Helen

Vi troede, vi kunne undvære din ekspertise, men nej… Vi må ty til dig igen og håber, du kan hjælpe os lidt videre nok engang. Heldigvis er desperationen ikke lige så stor, som den var tidligere. Efterhånden er vi blevet så meget forældre, at vi godt ved, at tingene hele tiden ændrer sig uden, at planeten Jorden går under.

Vores datter er efterhånden blevet 13 mdr. 13½ for at være helt præcis. Og hun trives godt, er – næsten – altid glad, charmer alle på sin vej, har gået siden hun var 10 mdr, så hun løber og går baglæns og alt muligt nu, hun taler en del – bog, tak, vov vov, sko, Barbapaba, kykeliky, far, og den slags, som vi nok bedst kan forstå herhjemme. Vi er slemt godt tilfredse med hende. Alligevel er der lidt kludder hist og pist…

Som altid er det søvnen, der skaber lidt bøvl. I lang tid sov hun to lure om dagen – formiddag og eftermiddag – og kom i seng ved 20-tiden om aftenen og sov til mellem 5 og 6. I løbet af de seneste par måneder er det bare blevet mere og mere svært at få hende til at sove den sene lur, og da det nogle gange først lykkedes efter lange trilleture, prøvede jeg at lave det om til en lur. Men det er heller ikke helt lykken.

Nu sover hun omkring kl 19 om aftenen efter at have været træt læææænge. Hun vågner lidt senere – for det meste er klokken over 6 og nogle gange er den 7 (skønt). Luren ligger fra 11-12 og varer på gode dage et par timer. Problemet er bare, at den nogle gange kun er en time, og det er ikke nok for hende.

Alligevel sover hun ikke en gang til senere, selvom vi triller rundt om den lokale sø. Det er lidt noget rod faktisk. I går sov hun kun en time til middag, faldt i søvn på fars skød kl 18.30, da han læste de ellers højt elskede bøger inden sengetid. Hun sov til kl 7.40 i morges og sover nu til middag og har gjort det siden kl 11. Håber, hun tager et par timer, men man ved aldrig rigtig…

Om to uger skal hun begynde i vuggestue, og det ville være rart at kunne give en melding om, hvordan hun sover. Og det kunne være rigtig rart for os at få lidt system i det. Er det mon for tidligt til én lur? Skal jeg prøve at lokke hende til en lur allerede ved ...

Annonce

... 8-9-tiden og så igen ved 13-tiden? Er i tvivl om, om hun vil sove så tidligt, for det har hun egentlig aldrig gjort… Gennemsnitlig får hun omkring 13 timer i døgnet; det er bare lidt rodet, hvordan hun får dem.

En anden bekymring er, at hun ikke er så høj. Hun måler 74 cm og vejer omkring 10 kg. Hun var ellers helt oppe på 54 cm, da hun blev født, så hun har ikke fulgt sin kurve. Til etårsundersøgelsen sagde lægen, at det nogle gange var sådan med de børn, der var tidligere motorisk, men jeg ved ikke helt, om jeg hopper på den…:0) Bodyerne fra efteråret passer hun stadig fint. Er der mon grund til bekymring, når hun ellers ser ud til at trives helt fint?

Maden går hun meget blandet til. Spiser meget morgenmad – havregrød, frugt og omelet, noget rugbrød til frokost med fisk og andet, hvor hun springe grøntsagerne over ved at smide dem på gulvet, rugbrød, frugt, smoothie eller yoghurt om eftermiddagen og stort set ingen aftensmad, selvom hun får det serveret dagligt. Hun får en vitaminpille for en sikkerheds skyld. Vi putter stadig olie i hendes grød, så vi ved, hun får det. Hendes hud er ret tør, men vi håber, olierne kan hjælpe. Synes jo egentlig hendes kost er fornuftig, men måske er der noget der mangler for at få hende til at vokse?

Til allersidst vil jeg lige lufte en stille bekymring omkring hendes trang til at have mor eller far i nærheden. Når bare vi er det, kan hun det hele. Går gerne hen til folk, indtager med glæde nye rum og græsplæner – men bliver ked af det, når især jeg går. Også selvom jeg bare skal på toilettet f.eks. Hvis mormor er her, bliver min datter helt ulykkelig, hvis mormor tager hende op efter luren. Hun bliver først glad igen, når hun er hos mig igen. Det sidste stykke tid har vi derfor ikke fået hende passet overhovedet. Det bliver simpelthen for hårdt. Det har vi nu heller aldrig gjort det så meget i, men jeg har da et par gange smuttet til frisøren eller den slags. Det bliver noget skidt pt. Hvilket selvfølgelig bekymrer os lidt, da hun skal begynde i vuggestue om to uger…

Det må vist være det. Jeg håber, du kan hjælpe os lidt; især i forhold til søvnrodet.

På forhånd tak!

Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor