Svar: Sutteflaske og søvn
19. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sofie
Det lyder som om at I har en lille dreng der foretrækker den ægte vare og derfor afviser flasken. I kan naturligvis godt blive ved med at forsøge, prøve med forskellig erstatning, forskellige flaskesutter, forsøge når han ligger forskellige steder - i favn, i sin barnevogn, ved siden af jer i dobbeltsengen osv. men vil han ikke, så skal det naturligvis respekteres og du ammer jo og han trives med det og så må det være sådan.
De fleste børn vil fortsat i 6 måneders alderen have behov for 5-6 amninger i døgnet, for at deres mælkebehov bliver dækket. Det er derfor stadig en god idé at tilbyde brystet efter skemad, det behøver dog ikke være lige efter, som du også skriver, men det er vigtigt at tilbuddet er der.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur og ammes inden
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, evt. begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden.
Puttes til middagslur med amning mellem 13-14 - tidspunktet afhænger af hvor længe og hvor sent han har sove formiddagslur.
Eftermiddag 16-17: Amning
Powernapppen herefter kan evt. springes over
Aften 18: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød og fisk, brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natte med amning mellem 19-20 - tidspunktet afhænger af hvorvidt han powrnapper sen eftermiddag eller ej. Hvis han har sovet her, så vil han sandsynligvis gå i seng mellem 21-22, har han sprunget powernappen over, så går han tidligere i seng.
Sen aften 23/24: Ammes
Nat 24-06: Kan springe amningen over
Som du ser er der her plads til 6 amninger og de store amninger er morgen, eftermiddag og aften. De mindre amninger ligger efter formiddagsmåltid og frokost og er amningerne inden lurene i løbet af dagen.
I 7-8 måneders alderen begynder de fleste børn at kunne spise grød om eftermiddagen og springer her eftermiddagsamningen over. Mange børn vil trives med 4 amninger dagligt i denne alder. I 8-9 måneders alderen kan ofte nedsættes til 3 amninger dagligt og det vil ofte være amningerne efter skemaden der forsvinder helt, hvor amningerne morgen, aften og sen aften bibeholdes. Efter 10 måneders alderen nedsættes til 2 amninger dagligt - ofte tidlig morgen og inden putning om aftenen - nogen vælger dog også at amme aften og sen aften og starter så dagen med grød.
Jeg synes det er en god idé at I forsøger at følge lidt faste tidspunkter for søvn og mad i løbet af dagen og forsøger med genkendelighed i forhold til dette. Hvis han er meget træt, skal han naturligvis have lov til at sove, modsat kan I godt rumstere lidt rundt om ham, hvis I fornemmer at han sover meget længe, så I hjælper ham med at være mere vågen om dagen end om natten og så han får en rytme, som passer godt ind i jeres dagligdag. De fleste børn sover en forholdsvis kort formiddagslur og en lang middagslur, andre sover 2 lure der er nogenlunde ligelange. Sammenlagt har han behov for at sove ca 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten - altså ialt 14-15 timer i døgnet.
Jeg ser ikke nogen grund til at kæmpe for at han skal falde i søvn kl 20 om aftenen, hvis han trives bedst med at komme i seng kl 22 og derefter sover godt og mere sammenhængende. Det er fint at I hygger jer - det ændre sig som sagt I takt med at hans sover kortere i løbet af dagen - lige nu sover han jo forholdsvis mange timer i dagtimerne og derfor må nattesøvnen naturligt blive kortet ned. En formiddagslur på en time og en middagslur på 2 vil således naturligt gøre at han puttes kl. 20, hvor en formiddagslur på 3 timer og yderligere to korte lure i løbet af eftermiddagen vil gøre at han først går i seng kl. 22 ....
Ændringen af afføringens farve hænger fint sammen med jerntilskud, broccoli og svesker. Det vigtigste er at hans mave fungerer og at han ikke har ondt.
Håber I hermed er hjulpet videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske