Brev:
Sutteflaske og søvn
19. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Sutteflaske og søvn
Hej Helen.
Tak for dit gode svar. Vi har siden forsøgt os dagligt med en sutteflasken men han gider altså ikke. Han bliver hurtigt irriteret på den uanset om det er mig eller min mand der prøver. Når min mand har prøvet om aftenen ligger han som en lille dyreunge og prøver at få den væk fra munden mens han klynker og krummer sig sammen ind mod brystet. Det kan jeg næsten ikke bære. Altså er jeg begyndt at indstille mig på at han nok bare skal ammes – det er alligevel så kort tid...med mindre du har et sidste godt råd?
Jeg tilbyder ham som jeg skrev sidst brystet når han har spist grød eller mos. Som regel vil han ikke have ret meget. Nogen gange venter jeg lidt så han ikke er propmæt – så spiser han lidt mere.
”Rigtige” amninger får han tidlig morgen, eftermiddag, inden han skal puttes og når jeg går i seng ved 22-tiden. Hvornår skal vi begynde at ændre på det? Tænker nok især på eftermiddagsmåltidet.
Han er god til at drikke vand af kop – skal jeg også tilbyde ham mælk af kop?
Jeg har i øvrigt oplevet at han oftere bliver sur på det højre bryst. Også selvom mælken løber og der er nok af den. Når jeg lægger ham til på det venstre spiser han lystigt videre. Hvad kan det skyldes?
Du skrev sidst at vi skulle stole på at han nok skal regulere sin søvn selv. Det har vi mere eller mindre også altid fornemmet men jeg vil nu alligevel spørge dig om hvorvidt vi skal insistere på at han sover når der er gået lidt rod i rytmen.
For tiden er han igang med en lang formiddagslur på næsten tre timer og så tager han 1-2 korte lure senere. Vi har haft nogle dage hvor jeg var sikker på at når han faldt i søvn ved 19-tiden (efter en lang formiddagslur og en kort eftermiddags) så var det for natten, men så har han powernappet ½ time og er vågnet igen. Når vi efterfølgende prøver at putte ham bliver han sur og ked af det og vi er nået til den konklusion at vi hellere vil hygge os med en lille glad dreng fremfor på skift at få en lille sur dreng til at sove. Det tidspunkt han falder i søvn på ender alligevel med at blive det samme.
Hvad er din holdning til dette?
Og slutteligt: efter han er begyndt med tre grød og mosmåltider i løbet af dagen har han afførring et par gange om dagen. Jeg synes den er meget mørk – nogen gange næsten sort og ofte mørkegrøn. Han får jern men som pulver – kan det farve? Og så får han tit broccoli og svesker for det elsker han. Måske det også har noget at sige. Jeg synes ikke det virker som om han har ondt i maven eller problemer med at komme af med det – som da han var ”lille” og havde grønne bleer.
Skal jeg være bekymret?
Vi glæder os til at høre fra dig!
Sofie