Svar: Dagplejestart, søvn og amning
18. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Millas mor
Det lyder som om at din datter stortrives på alle måder og det er rigtig fint at du oplever hendes tillidsfuld og også interesseret og glad for andre børn. Hendes lidt 'morsyge' i øjeblikket hænger naturligt sammen med hendes alder, men det lyder stadig som om at hun er frisk på at starte dagpleje og jeg er sikker på at det nok skal gå godt.
Det er en helt ny situation for jer, at du skal aflevere din datter til en anden og det bringer naturligvis mange følelser i spil. For mange kvinder er det rigtig svært at skulle aflevere sit barn til en anden og tankerne handler både om den der skal passe ens barn, om barnet og også om en selv.
Det handler både om, hvordan den anden nu skal kende ens barn, vide hvad de forskellige signaler betyder og reagere hensigtsmæssigt på det, vil hun nu være god ved hende eller vil hun bare lade hende sidde og græde, får hun nu ordentlig mad at spise, klæder hun hende ordentligt på, vil hun være sød og forstår hun, hvad din datter vil eller ikke vil osv.
Tankerne går også omkring barnet og hvordan vil hun nu klare det. Vil hun være rigtig ked af det og savne dig for meget, hvis hun ikke kravler så tænker du måske over om hun vil kunne flytte sig og sige fra, hvis de andre børn irriterer, vil hun kunne signalere og vise hvad hun har behov for, vil hun føle sig tryg og rolig eller vil hun være bange osv.
Og så er der ofte også tanker som handler om at en anden kvinde skal tage sig af sit barn. Tænk at en anden kvinde næsten skal være mere sammen med dit barn, end du selv skal. Og så tankerne om, hvordan de to vil knytte sig til hinanden osv.
Du fortæller at du føler du forråder din datter og at du er bange for at hun tror du ikke gider hende mere, du er bange for om hun vil føle sig svigtet.
Hvordan Milla vil have det afhænger helt af den tilknytning I to har til hinanden og det lyder som om at jeres tilknytning er rigtig god og fin. Man skelner mellem primær tilknytning og sekundær tilknytning. De primære tilknytningspersoner er ofte forældrene, det er dig og Millas far og de sekundære tilknytningspersoner er ofte bedsteforældre, en au-pair pige eller f.eks. en dagplejer/pædagog. Barnet vil bruge sine sekundære tilknytningspersoner, når de primære tilknytningspersoner ikke er til stede.
Man skelner normalt imellem 3 former for tilknytningsmønstre:
1. De sikkert tilknyttede børn: Det er børn med sensitive mødre, forstået på den måde at børnene udforsker deres omgivelser, men vender tilbage i situationer hvor de er usikre og hvor de har behov for tryghed og det er deres mor så i stand til at give dem.
2. De usikkert tilknyttede børn - de ængstelige/ambivalente: Det er børn som har en sensitiv mor, men som i visse situationer ignorerer barnet. Det vil overvejende være mors egen følelsesmæssige tilstand, der bestemmer hendes reaktion i forhold til barnet og barnet bliver utrygt fordi det aldrig helt ved hvilken reaktion det vil få fra sin mor. Barnet kan således ikke være sikker på at få omsorg, når det har behov for det.
3. De usikkert tilknyttede børn - de ængstelige/undgående: Det er børn, hvis mødre afviser børnenes forsøg på kontakt og nærhed. Børnene viser ofte stor udforskningstrang i forhold til den fysiske verden, men ikke i forhold til nærhed. Ofte vil disse børn have en meget negativ relation til andre og have svært ved at indgå i et fællesskab.
Dette er meget kort beskrevet og tingene er naturligt mere omfattende end som så, men det jeg umiddelbart tænker er at Milla lyder til at have fuld tillid til dig, til sine forældre. Hun føler sig tryg i at møde verden og hun ved godt at den trygge base er mor. Det er naturligvis en følelse som hun bliver mere og mere bevidst omkring, men det lyder som om at der hos jer er lagt en rigtig god base.
Men selvom Milla virker tryg og klar til at udforske verden, så er en ting er jo hvad du kan tænke i hovedet og noget andet er, hvad du føler i hjertet. Du kan sagtens sige til dig selv med dit hoved, at det er godt for Milla at komme ud til andre børn, at hun vil få en masse udfordringer og oplevelser og dermed også ting, som du ikke vil kunne give hende alene. Men i hjertet gør det alligevel ondt og et eller andet sted, så tænker jeg at det hører med til at være mor.
Det er ikke første gange at du skal give slip i en eller anden grad - det første slip kommer nu, hvor hun starte dagpleje, det er der også når hun skal i børnehave, i skole, gå på klub, sendes på lejerskole, gå til fester, rejser til udlandet, flytter hjemmefra osv. osv.
Hun vil altid være din lille pige og du vil altid bekymre dig om hende, men det hører med til at være en omsorgsfuld og kærlig mor. Og vi vokser alle med opgaven - tro mig:o)
Med hensyn til at skulle sove i dagplejen, så kan det sagtens tænkes at det løser sig helt af sig selv. Det er ikke usædvanligt at børn bliver så fyldt med indtryk og nye oplevelser, at de i dagplejen falder i søvn uden problemer. Samtidig er der nogle helt andre rutiner, en anden måde at blive puttet på osv. som gør at det i dagplejen bare kører og det er derhjemme det ikke fungerer. Det er således ikke usædvanligt at forældre fortæller at i dagplejen, sover hun på 5 minutter, men hjemme kan det snildt tage ½ time...
Med hensyn til amning, så tænker jeg at Milla vil have rigtig godt af din mælk, så længe I begge har lyst til at amme. Da hun så vidt muligt ikke skal have komælk i en periode, så vil jeg foreslå dig at amme hende 3 gange dagligt, så er du sikker på at hendes mælkebehov dækkes og jeg vil her foreslå dig at amme hende tidlig morgen, når hun skal puttes om aftenen og så evt. eftermiddag eller sen aften.
Mit forslag om sen aften skyldes at jeg tror en amning her kunne fylde hende så meget op, at hun begynder at kunne sove længere om natten. Så slipper du for at gå ind til hende allerede kl. 02-03 og hun vil samtidig kunne sove til 05-06 og så først få bryst der - på det tidspunk du faktisk ønsker. Mit råd lyder altså at forsøge med amning 05/06 og 19-20 når hun puttes til natten og så amme hende 23/24 inden du selv går i seng. Hun vil sandsynligvis kunne amme i søvne og på den måde blive fyldt godt op til natten og I kan alle sove meget bedre.
Hvis det ikke er muligt for dig at amme hende 3 gange dagligt og på den måde sikre hendes mælkebehov, så synes jeg at du skal tale med lægen om kalktilskud. Det vil være hensigtsmæssigt at hun får det - det er især kalk hun kommer til at mangle, hvis hun ikke får mælk. Fra 12 måneders alderen kan du tilbyde en multivitaminpille med ekstra kalk, den vil dog ikke indeholde calcium nok til at dækket behovet og du vil sandsynligvis skulle supplere med en kalktablet. Det må du drøfte med lægen.
Med hensyn til at lade din datter græde og afvente brystet i en time, så håber jeg at I kommer ud over dette problem ved at tilbyde hende brystet sen aften ...
Og med hensyn til søvnen, så lyder det som om at hun er ret god til at regulere dette selv og du må tro på at hun sover, når hun er træt og har behov for at sove. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt vil være mere vågen og også protestere mere over at blive puttet osv. Ligesom hun vil protestere over at få ble på, spise skemad osv. Hun har en alder nu, hvor hun viser mere og mere egen vilje og selvstændighed og det mærkes mange steder.
At hun hellere vil bruge tid på at opleve i stedet for at sove er helt okay, så længe hun trives og generelt virker til at have det godt. Det er godt med to lure dagligt og en god lang nattesøvn og det er også rigtigt at børn i denne alder gennemsnitligt har behov for op til 14 timers søvn. Det er dog slet ikke alle der sover så meget og trives de - så fred være med det:o)
Rigtig meget held og lykke med hende og med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske