Svar: Sover dårligt, bider os, plan for dagen mv.

16. maj 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Evigtrætte mor

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og jeg er ikke helt klar over, hvor din dreng er i forhold til dette. Min umiddelbare indskydelse er at han sandsynligvis fortsat har behov for en lille formiddagslur fordi han nu er startet i dagpleje - der er så mange indtryk og nye rutiner at forholde sig til, at han naturligt bliver meget træt og har brug for den ekstra søvn.

Du skal regne med at han har behov for at sove 2-2½ time i løbet af dagen og 11-12 timer om natten. Ialt sove 13-14 timer i døgnet. Han har stadig brug for mange små og hyppige måltider og inden lur om aftenen vil det være fint med en kop lun mælk og en banan, så du er sikker på at han ikke er sulten.

Han har i kraft af sin alder en masse oplevelser der skal bearbejdes i drømme og derfor er det naturligt at han sover uroligt, vågner op og har brug for hjælp til at sove igen. Han er stadig så lille at han ikke forstår at I er i stuen, når han ikke kan se jer, tror han I har forladt ham og han føler sig naturligt alene og utryg. Derfor skal I naturligvis tage ham op, når han græder og berolige og betrygge ham, når han skal sove, så han stille og roligt lærer at finde roen og trygt kan falde i søvn.

At bide i jer, hænger sandsynligvis sammen med at han mangler ord for sin kærlighed. Det er meget tænkeligt at det er kys der kammer over og bliver til et bid i skulderen eller i kinden. Lidt ligesom "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig"...:o) Han skal naturligvis lære at kysse og kærtegne i stedet for at bide. Hans bid kan dog også skyldes tandfrembrud, måske er der kindtænder på vej, som irriterer.

Jeg vil meget gerne give dig en plan for dagen - jeg ...

Annonce

... kender dog ikke jeres tider - hvornår I står op, hvornår han afleveres i dagpleje, plejer at komme i seng osv. men mit forslag med tidspunkter ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, mælk af kop

Formiddag 8.45-9.15: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop

Evt. formiddagslur kl 9.30, sover måske 45-60 minutter

Frokost 11.30-12: Rugbrød med grøntsagsmos som pålæg og/eller kogte grøntsager ved siden af. Rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, lidt pastaskruer og lignende. Vand eller mælk af kop

Middagslur 12.30-13, sover måske et par timer

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt, friske bær

Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, agurk, gulerod, rød peberfrugt, avokado, tomat uden skræl mv. det er imens du er igang med at lave aftensmad

Aften 18-18.30: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert, så du er sikker på at han ikke er sulten, vand af kop

Puttes til natten med en kop mælk og en banan kl. 19-20, hvornår han viser træthedstegn.

Med hensyn til ferie i Italien, så er det et fantastisk dejligt sted at rejse med børn og de laver mange gode og børnevenlige retter. Hvis han er vant til at få havregrød om morgenen, så kan det være en god idé at tage en pakke havregrød, så du kan koge havregrød til ham, hvis han har brug for det. Men ellers kan du købe alt andet - han kan få det samme som I andre, boller eller andet brød, yoghurt, frugt, forskelligt pålæg, kød, fisk, pasta, ris, sovs osv. Sågar pizza vil sikkert være dejligt!

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina