Svar: Sover dårligt, bider os, plan for dagen mv.
16. maj 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Evigtrætte mor
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og jeg er ikke helt klar over, hvor din dreng er i forhold til dette. Min umiddelbare indskydelse er at han sandsynligvis fortsat har behov for en lille formiddagslur fordi han nu er startet i dagpleje - der er så mange indtryk og nye rutiner at forholde sig til, at han naturligt bliver meget træt og har brug for den ekstra søvn.
Du skal regne med at han har behov for at sove 2-2½ time i løbet af dagen og 11-12 timer om natten. Ialt sove 13-14 timer i døgnet. Han har stadig brug for mange små og hyppige måltider og inden lur om aftenen vil det være fint med en kop lun mælk og en banan, så du er sikker på at han ikke er sulten.
Han har i kraft af sin alder en masse oplevelser der skal bearbejdes i drømme og derfor er det naturligt at han sover uroligt, vågner op og har brug for hjælp til at sove igen. Han er stadig så lille at han ikke forstår at I er i stuen, når han ikke kan se jer, tror han I har forladt ham og han føler sig naturligt alene og utryg. Derfor skal I naturligvis tage ham op, når han græder og berolige og betrygge ham, når han skal sove, så han stille og roligt lærer at finde roen og trygt kan falde i søvn.
At bide i jer, hænger sandsynligvis sammen med at han mangler ord for sin kærlighed. Det er meget tænkeligt at det er kys der kammer over og bliver til et bid i skulderen eller i kinden. Lidt ligesom "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig"...:o) Han skal naturligvis lære at kysse og kærtegne i stedet for at bide. Hans bid kan dog også skyldes tandfrembrud, måske er der kindtænder på vej, som irriterer.
Jeg vil meget gerne give dig en plan for dagen - jeg kender dog ikke jeres tider - hvornår I står op, hvornår han afleveres i dagpleje, plejer at komme i seng osv. men mit forslag med tidspunkter ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, mælk af kop
Formiddag 8.45-9.15: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Evt. formiddagslur kl 9.30, sover måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med grøntsagsmos som pålæg og/eller kogte grøntsager ved siden af. Rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, lidt pastaskruer og lignende. Vand eller mælk af kop
Middagslur 12.30-13, sover måske et par timer
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt, friske bær
Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, agurk, gulerod, rød peberfrugt, avokado, tomat uden skræl mv. det er imens du er igang med at lave aftensmad
Aften 18-18.30: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert, så du er sikker på at han ikke er sulten, vand af kop
Puttes til natten med en kop mælk og en banan kl. 19-20, hvornår han viser træthedstegn.
Med hensyn til ferie i Italien, så er det et fantastisk dejligt sted at rejse med børn og de laver mange gode og børnevenlige retter. Hvis han er vant til at få havregrød om morgenen, så kan det være en god idé at tage en pakke havregrød, så du kan koge havregrød til ham, hvis han har brug for det. Men ellers kan du købe alt andet - han kan få det samme som I andre, boller eller andet brød, yoghurt, frugt, forskelligt pålæg, kød, fisk, pasta, ris, sovs osv. Sågar pizza vil sikkert være dejligt!
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske