Brev:
Sprog og sprogstimulering
16. maj 2008
Alder:
21 mdr.
Sprog og sprogstimulering
Kære Helen
Min datter fylder 21 mdr. om et par dage, og jeg er efterhånden ved at være en anelse forundret over hvor lidt hun taler. Hun kan kun sige ret få ord, synes jeg: Hej - Nej - ja - ned - is - mor - se - vov og deet - der vel betyder, "hvad er det?". Hun har ikke noget sprog der kan sige hvordan hun har det, og hvad mere er, benytter sig ofte af en slags grynt, når vi spørger hende om noget. "Er du tørstig?" "Grynt".
Vi læser meget for hende, og synger, hvor hun så småt begynder at synge med, og lave bevægelser til sangene - f.eks. Lille Peter Edderkop, men ellers synes jeg det er lidt småt med fremskridt. Hun kan sagtens forstå instrukser som "Du skal have en tør ble på", eller "Kan du lægge bogen på plads?" etc - så det er næppe hørelsen det er galt med, tænker jeg. Vi bruger også eksempler, som du beskriver: "Ja, det er en hund - hunden siger vov" etc.
Jeg ved godt at børn er meget individuelle i deres udvikling på dette punkt, men kan de fleste børn ikke flere ord på dette tidspunkt? Og kan vi gøre mere end vi gør, for at støtte hende med sproget?
På forhånd tak for et altid godt svar.
Bedste hilsner
Ingrids Mor