Svar: Arp eller?
14. maj 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Er du sikker på at det er arp din datter har fået? Tror du ikke hun har lidt problemer med tør hovedbund ...
Arp ses som gullige fede skæl, hvor tør hovedbund jo mere er ligesom hvide tørre flager. Hvis hun har tør hovedbund, så tænker jeg at du skal forsøge at vaske hendes hår med en shampoo som giver fugt til hovedbunden. Du kan overveje at købe en special shampoo på apoteket (de fåes også uden skadelige stoffer) vær dog opmærksom på at nogle af dem lugter dårligt .. i givet fald kan hun jo så vægre sig mod at få vasket hår. Derfor kan det være en god idé at forsøge med en mild og uparfumeret shampoo og evt. bruge lidt balsam efterfølgende, så du lettere kan redde håret ud...
Du skal naturligvis også være opmærksom på om det kan være en form for eksem hun har fået. Det kan man faktisk også få og ubehandlet arp, hvis det er det hun har, kan faktisk også give lidt irritation og eksemlignende udslæt... Det kan behandles med specielsalve, som man får recept på hos lægen - hvad man får recept på afhænger helt af, hvad det er for udslæt hun har.
Hvis du er i tvivl om hvad det er hun har, så synes jeg du skal få lægen til at se på det.
Jeg håber du her er hjulpet lidt videre - rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske