Svar: Når mor skal på kursus
14. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
4 dage er forholdsvis lang tid uden mælk, når din dreng kun er 6 måneder gammel og det vil derfor være rigtig godt, hvis din mor kan give ham sutteflaske. Jeg vil umiddelbart også tro at det nok skal lykkes - hvis han kan drikke 30 ml, så kan han jo godt finde ud af at tage fat og drikke af flaske og har således ikke problemer med teknikken.
Det er sandsynligvis smagen han protesterer over og derfor vil jeg foreslå dig at du køber lidt forskelligt modermælkserstatning, evt. vælling og køber i brik, så du kan forsøge dig lidt frem og finde ud af hvad han bedst kan lide.
Det er også sådan at modermælk er meget sødere end modermælkserstatning og at det derfor nogle gange kan hjælpe at tilsætte lidt sukker til modermælkserstatningen. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml mælk.
Alternativet er at give man mme af en kop, men det er naturligvis begrænset hvor store mængder han her vil kunne indtage og mælkebehovet bliver svært at dække af den vej. Dør af sult gør han dog ikke - han kan jo få skemad og vand:o)
Du kan overveje om du skal malke lidt af din egen mælk ud som han så kan få på flaske indtil han ligesom finder ud af at det er flasken der er tilbuddet og måske så bare accepterer den i mangel af bedre.
Du skal også være opmærksom på at du vil være nødt til at malke ud imens du er væk i de 4 dage, både for at opretholde din mælkemængde hvis du gerne vil amme, når du kommer hjem igen, men også for at undgå en brystbetændelse.
Så mit råd er altså at I forsøger med sutteflaske, forsøger med forskellig smag, evt. tilsætte lidt sukker for at gøre det sødere i en periode, evt. forsøger med udmalket modermælk og så må I satse på at han tager imod og accepterer det, netop fordi der ikke er andre muligheder.
Rigtig meget held og lykke til mormor og rigtig godt kursus:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske