Svar: Vuggestue vs. dagpleje
9. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Hej igen
Det anbefales nogle gange at man sætter for tidligt fødte børn i dagpleje i stedet for i vuggestue. Det er dog vigtigt her at tage individuelt hensyn og gøre det man mener tjener børnene bedst.
Når man vælger dagpleje, så er det ofte fordi børnene her vil være i en noget mindre gruppe. Ofte er der kun 4 børn i dagpleje og det betyder at der for det første ikke er så mange bakterier og problemer med at blive smittet med diverse sygdomme. Det handler dog også om, at nogle for tidligt fødte børn har det svært med at være i større forsamlinger. De har brug for lidt mere små og trygge rammer omkring sig.
Ikke alle, men nogle for tidligt fødte børn er sensitive og bliver meget let overstimuleret. Man siger at de har problemer med sanseintegration og de har svært ved at skelne alle de indtryk de får fra hinanden. De har svært ved at sortere baggrundsstøj fra og har svært ved at koncentrere sig om det som egentlig er væsentligt lige nu og her.
I dagpleje vil der i kraft af størrelsen være færre børn og dermed mindre at forholde sig til. Lydniveauet vil være lavere, færre børn der græder, tager legetøj fra en, færre børn som sidder om bordet, når der skal spises mad osv. I det hele taget vil der normalt være færre indtryk. Og det kan være godt til de for tidlig fødte børn.
Det kan være vigtigt at give dem disse små, trygge og mere rolige rammer når de er små, netop for at styrke dem til de skal kunne koncentrere sig om at komme i skole.
Sådan som du beskriver dine piger i dit foregående brev, så tænker jeg at de ikke lyder til at have problemer med stimulation af forskellig slags. Derfor kan det sagtens tænkes at de vil trives rigtig godt med at være i vuggestue. I vurderingen af dette kan du dog altid drøfte situationen med lægerne på neonatal - jeg går ud fra at I fortsat går til kontrol, hvor de vurderes. Det er oplagt at få en lægelig vurdering på hvorvidt børnene vil have det bedre i dagpleje end i vuggestue. Både i forhold til stimulation og hvad de kan tåle her, men også i forhold til immunforsvar og styrke.
Håber dette hjælper dig lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske