Svar: Sutter på tommeltot
8. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lone
Børn sutter på tommeltot allerede mens de ligger inde i maven, de øver sig i at sutte og bruger allerede her deres tommelfinger. Det er derfor helt naturligt at mange børn foretrækker deres tommelfinger frem for en sut og i mange tilfælde kan den også være lige så god.
Problemet med at sutte på tommelfinger i stedet for sut er at hvis barnet sutter meget på finger, så kan det påvirke barnets tænder. Da tommelfingeren er meget hård og presses op mod ganen, så kan langvarig og hyppig sutten på tommelfinger gøre at barnet udvikler overbid.
Samtidig så er det at sutte på tommelfinger mindre hygiejnisk og det er sværere at få barnet til at holde op igen (i forhold til at stoppe med en sut) da tommelfingeren jo altid er lige ved hånden og derfor nærliggende at bruge. Man kan ikke lægge den væk og sige at den kun må bruges, når barnet skal sove...:o)
De gammeldags råd med at smøre noget på fingeren som smager dårligt skal man ikke benytte sig af. I stedet må I forsøge at lirke fingeren ud af munden og putte en sut ind i stedet. Det er også helt fint at give ham en bamse, en sutteklud eller lignende, som substitut for fingeren og det gør ikke noget at han sutter på disse ting - på sigt er det bedre end at sutte på tommeltot. Så må man bare sørge for at vaske det forskellige, så det ikke bliver alt for uhygiejnisk og snasket.
Viser det sig at han begynder at foretrække sin tommelfinger selvom I har forsøgt alt, så må I se hvad tiden bringer. Som sagt vil det ofte være langvarig og hyppig sutten der påvirker tænderne. Mange voksne har suttet på tommelfinger uden at tænder eller finger er mærket af dette...
Fortsat held og lykke og god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske