Svar: Sutter på tommeltot

8. maj 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lone

Børn sutter på tommeltot allerede mens de ligger inde i maven, de øver sig i at sutte og bruger allerede her deres tommelfinger. Det er derfor helt naturligt at mange børn foretrækker deres tommelfinger frem for en sut og i mange tilfælde kan den også være lige så god.

Problemet med at sutte på tommelfinger i stedet for sut er at hvis barnet sutter meget på finger, så kan det påvirke barnets tænder. Da tommelfingeren er meget hård og presses op mod ganen, så kan langvarig og hyppig sutten på tommelfinger gøre at barnet udvikler overbid.

Samtidig så er det at sutte på tommelfinger mindre hygiejnisk og det er sværere at få barnet til at holde op igen (i forhold til at stoppe med en sut) da tommelfingeren jo altid er lige ved hånden og derfor nærliggende at bruge. Man kan ikke lægge den væk og sige at den kun må ...

Annonce

... bruges, når barnet skal sove...:o)

De gammeldags råd med at smøre noget på fingeren som smager dårligt skal man ikke benytte sig af. I stedet må I forsøge at lirke fingeren ud af munden og putte en sut ind i stedet. Det er også helt fint at give ham en bamse, en sutteklud eller lignende, som substitut for fingeren og det gør ikke noget at han sutter på disse ting - på sigt er det bedre end at sutte på tommeltot. Så må man bare sørge for at vaske det forskellige, så det ikke bliver alt for uhygiejnisk og snasket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Viser det sig at han begynder at foretrække sin tommelfinger selvom I har forsøgt alt, så må I se hvad tiden bringer. Som sagt vil det ofte være langvarig og hyppig sutten der påvirker tænderne. Mange voksne har suttet på tommelfinger uden at tænder eller finger er mærket af dette...

Fortsat held og lykke og god pinse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"