Brev:
Søvn - kære søvn
8. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Søvn - kære søvn
Hej Helen
Tusind tak for en super brevkasse, der er altid hjælp at hente. I min sidste henvendelse havde jeg problemer med en kort nattesøvn, og du fortalte at der indenfor den næste måned nok ville ske nogle ændringer, og det havde du meget ret i.
Vi er også nogle nætter på mellem 10-11 timer, hvilket jo er super, mens andre nætter kan være helt ned til 8½-9 timer. Syntes at det er et meget stort spring! Samtidig har han valgt, at lave kludder i søvnen om dagen, så han sover 3 x ½ time og det er næsten uanset, hvor meget han har sovet i løbet af natten. Er vi heldige kan den ene ½ time byttes ud med 1 hel time, men det er sjældent.
Jeg synes at det er svært at få det til at hænge sammen med så lidt søvn, og slutningen på dagen bliver rodet og han er meget pylret og ked af det, hvilket selvfølgelig er klart. Jeg har prøvet, at gå med ham så der hele tiden er bevægelse i barnevognen, prøvet hvor den hele tiden står stille men lige lidt hjælper det, når den ½ time er gået er han lysvågen og kan ikke trilles i søvn igen. Ofte gnider han sig med det samme i øjnene, gaber og er utilfreds når han kommer ind, dette især efter middagsluren. Har du nogle ideer til, hvordan jeg kan få han til at sove noget mere?
Jeg har forsøgt at trykke ham let foran ørene for at se om han har ondt, men det virker det slet ikke til, og han sover også super om natten, så det kan vel ikke være ørene der driller eller kan det?
Der er også kommet et nyt problem til siden sidst - han vil ikke falde i søvn om dagen. Tidligere har jeg kunnet putte ham ud i barnevognen og så faldt han selv i søvn i løbet af kort tid, skulle i enkelte tilfælde trilles lidt med. Nu er det en kamp - en LANG en. Selv om han har været oppe i 2-3 timer og har været træt inden han er lagt i barnevognen så er der tid til ballade, når først han ligger der. Han starter med at pludre og grine lidt med sig selv. Herefter kommer der protester/skrig og så gråd, når jeg så vil give ham sutten og trøste ham, starter han igen med snak mv. ih, hvor er jeg glad for at se dig :-) Han er lysvågen!
Har prøvet, at ignorere ham, hvilket jeg ikke har det godt med og i øvrigt ikke har virket, har også prøvet at sætte ham op i vognen så vi kører af sted (hvilket jeg kan se du tidligere har foreslået andre), men det synes han bare er sjovt og viser ikke træthedstegn. Hvor længe før han skal sove skal jeg putte han i vognen og hvor længe skal jeg gå med ham, før det virker.
Har ellers brugt samme putteritual længe, hvor vi standser legen og får lidt ro på, synger den samme sang, får sutten og bliver nusset lidt, men der virker ikke. Hvad kan jeg gøre anderledes? Har nogle gange ammet ham, så han var lige ved at falde i søvn, men det hjælper heller ikke.
Han er meget aktiv når han er oppe, triller frem og tilbage og møver sig frem/rundt, så jeg kan ikke forstå, hvis han ikke er træt. Vi leger og synger, så jeg synes at han bliver stimuleret nok, men ved ikke om det er det forkerte jeg gør!
De sidste to dage har jeg efter middagsluren ammet ham, da han var pylret og her er han så faldet i søvn og har sovet ml. 45 min og 1 time hos mig, har forsøgt at amme ham inden søvnen, men her har han afvist eller kun taget lidt. Han spiser generelt ikke med mindre han er HELT sulten.
Mange hilsner mig