Svar: Hue i sommervarmen og mælkebehov
7. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Jeg synes umiddelbart ikke at din dreng behøver hue på, når han ligger i barnevognen og sover. Han har det jo varmt og der er læ og lunt i vognen. Med hensyn til tøj, så er det vigtigt at han har bomuldstøj, som han kan ånde i, nu hvor det er varmt, - fleece og velour er således for varmt. Og så må du vurdere hvor meget han har behov for.
Normalt er det en god idé at regne med 3 lag, forstået på den måde at han har en bodystocking, en langærmet bluse og så en trøje eller en anden form for overtøj. Trøjen kan så tages af, hvis det er for varmt og kommes på hvis det er lidt køligt. Det er altså det 3. lag man regulerer lidt med. Trøjen kan godt være i fleece, velour, bomuld - det afhænger helt at barnet, tidspunktet af dagen (vejr og vind) osv. Det kan f.eks. være koldere til formiddagsluren end middagsluren...
Udover dette må du så vurdere hvor meget dyne og tæppe han har behov for. Det afhænger meget af hvor barnevognen står, hvor varmt der er, hvor meget det trækker osv.
Med hensyn til mælkeindtag, så er der ikke noget helt fast omkring dette i forhold til hans alder. Du kan således ikke længere regne med at han skal have hvad svarer til 1/6 af vægten, som man siger børn skal have når de er spæde. Nu hvor han får skemad to gange dagligt så vil hans mælkebehov sandsynligvis ligge et sted mellem 700-900ml mælk i døgnet og det svarer somregel til at han får bryst eller flaske 6 gange i døgnet.
Du må tro på at han et eller andet sted er i stand til at regulere det ind. Hvis du tilbyder, så tager han, hvad han har behov for. Du skal naturligvis holde øje med at han tisser og stadig har gode våde tissebleer, urinen skal være klar og ikke koncentreret og så skal han virke glad og tilfreds med overskud til at møde verden og udvikle sig.
Du kan godt lave et ekstra hul i sutten, hvis det er en sut af naturgummi/latex. Hvis det er en silikonesut kan du ikke, så er du nødt til at købe en sut med anden hulstørrelse. I naturgummisutten kan du normalt lave hul med en opvarmet nål.
Tak for dine pæne ord til mig - jeg plejer at have en nogenlunde god fornemmelse for hvad der rør sig ... Det skal nok gå alt sammen, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske