Svar: Hue i sommervarmen og mælkebehov

7. maj 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Jeg synes umiddelbart ikke at din dreng behøver hue på, når han ligger i barnevognen og sover. Han har det jo varmt og der er læ og lunt i vognen. Med hensyn til tøj, så er det vigtigt at han har bomuldstøj, som han kan ånde i, nu hvor det er varmt, - fleece og velour er således for varmt. Og så må du vurdere hvor meget han har behov for.

Normalt er det en god idé at regne med 3 lag, forstået på den måde at han har en bodystocking, en langærmet bluse og så en trøje eller en anden form for overtøj. Trøjen kan så tages af, hvis det er for varmt og kommes på hvis det er lidt køligt. Det er altså det 3. lag man regulerer lidt med. Trøjen kan godt være i fleece, velour, bomuld - det afhænger helt at barnet, tidspunktet af dagen (vejr og vind) osv. Det kan f.eks. være koldere til formiddagsluren end middagsluren...

Udover dette må du så vurdere hvor meget dyne og tæppe han har behov for. Det afhænger meget af hvor barnevognen står, hvor varmt der er, hvor meget det trækker osv.

Med hensyn til mælkeindtag, så er der ikke noget helt fast omkring dette i ...

Annonce

... forhold til hans alder. Du kan således ikke længere regne med at han skal have hvad svarer til 1/6 af vægten, som man siger børn skal have når de er spæde. Nu hvor han får skemad to gange dagligt så vil hans mælkebehov sandsynligvis ligge et sted mellem 700-900ml mælk i døgnet og det svarer somregel til at han får bryst eller flaske 6 gange i døgnet.

Du må tro på at han et eller andet sted er i stand til at regulere det ind. Hvis du tilbyder, så tager han, hvad han har behov for. Du skal naturligvis holde øje med at han tisser og stadig har gode våde tissebleer, urinen skal være klar og ikke koncentreret og så skal han virke glad og tilfreds med overskud til at møde verden og udvikle sig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan godt lave et ekstra hul i sutten, hvis det er en sut af naturgummi/latex. Hvis det er en silikonesut kan du ikke, så er du nødt til at købe en sut med anden hulstørrelse. I naturgummisutten kan du normalt lave hul med en opvarmet nål.

Tak for dine pæne ord til mig - jeg plejer at have en nogenlunde god fornemmelse for hvad der rør sig ... Det skal nok gå alt sammen, knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland