Svar: Lidt blandet om skemad, mælkeindtag og søvn

5. maj 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg synes det ser rigtig godt ud det du fortæller og det lyder som om at begge drenge stortrives. Det gør ikke spor at giver dem hvedegrød om morgenen og du kan evt komme lidt frugtmos på, så de får lidt frugt og du kan også veksle med øllebrød osv. en gang imellem.

Det er helt fint at du fornemmer at de nu er mere trætte og klar til at blive puttet og sove en god formiddagslur. Det må de meget gerne og de skal have lov til at regulere dette selv. Der sker rigtig meget med deres udvikling i øjeblikket og i nogle perioder sover børn naturligt mere end i andre. Det er helt okay og den fleksibilitet må der være plads til. De sover således ikke for meget, - de sover det de har behov for i øjeblikket:o) Om nogle uger kan det ændre sig igen...

Det er helt fint for mig at du tilbyder dem en flaske kl. 03-04 om natten, hvis I trives bedst med denne ordning. Det er jo forskelligt hvordan man har det og du skal naturligvis gøre, som det passer bedst ind i jeres familie. Den sene flaske inden midnat kan som du skriver godt nogle gange give en mere urolig søvn og det kan her være godt at lade børnene styre hvornår de ...

Annonce

... egentlig har behov. Den kan dog samtidig nogle gange være nødvendig for at de får mælk nok...

Jeg synes dog ikke det lyder problematisk hvis du får dem op på 600ml mme dagligt og ved siden af tilbyder dem skemad 3-4 gange dagligt. Der er jo også mælk i skemaden og de drikker fint med vand af kop - de lyder til at få, hvad de har behov for og lyder som sagt til at trives:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at sove sammen, så må du vurdere, hvad der fungerer bedst. Det er mit indtryk at tvillinger eller søskende i det hele taget trives med at sove sammen og det plejer at fungere rigtig godt. Jeg tænker at børnene sagtens kan ligge sammen lidt endnu - modsat er det jer, der bedst kan fornemme om de begynder at have mere plads omkring sig og om behovet derfor har ændret sig. Tingene ændrer sig jo hele tiden og det kan godt være at det vil være fint med ny seng og nyt fælles værelse.

Hvis I vil forsøge dette, så kunne der være noget logisk praktisk i at forsøge nu og ikke om 2 måneder, hvor de sandsynligvis vil være godt igang med separationsfasen...

Dejligt at høre at det går stille og roligt fremad med det hele:o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre