Svar: Lidt blandet om skemad, mælkeindtag og søvn
5. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det ser rigtig godt ud det du fortæller og det lyder som om at begge drenge stortrives. Det gør ikke spor at giver dem hvedegrød om morgenen og du kan evt komme lidt frugtmos på, så de får lidt frugt og du kan også veksle med øllebrød osv. en gang imellem.
Det er helt fint at du fornemmer at de nu er mere trætte og klar til at blive puttet og sove en god formiddagslur. Det må de meget gerne og de skal have lov til at regulere dette selv. Der sker rigtig meget med deres udvikling i øjeblikket og i nogle perioder sover børn naturligt mere end i andre. Det er helt okay og den fleksibilitet må der være plads til. De sover således ikke for meget, - de sover det de har behov for i øjeblikket:o) Om nogle uger kan det ændre sig igen...
Det er helt fint for mig at du tilbyder dem en flaske kl. 03-04 om natten, hvis I trives bedst med denne ordning. Det er jo forskelligt hvordan man har det og du skal naturligvis gøre, som det passer bedst ind i jeres familie. Den sene flaske inden midnat kan som du skriver godt nogle gange give en mere urolig søvn og det kan her være godt at lade børnene styre hvornår de egentlig har behov. Den kan dog samtidig nogle gange være nødvendig for at de får mælk nok...
Jeg synes dog ikke det lyder problematisk hvis du får dem op på 600ml mme dagligt og ved siden af tilbyder dem skemad 3-4 gange dagligt. Der er jo også mælk i skemaden og de drikker fint med vand af kop - de lyder til at få, hvad de har behov for og lyder som sagt til at trives:o)
Med hensyn til at sove sammen, så må du vurdere, hvad der fungerer bedst. Det er mit indtryk at tvillinger eller søskende i det hele taget trives med at sove sammen og det plejer at fungere rigtig godt. Jeg tænker at børnene sagtens kan ligge sammen lidt endnu - modsat er det jer, der bedst kan fornemme om de begynder at have mere plads omkring sig og om behovet derfor har ændret sig. Tingene ændrer sig jo hele tiden og det kan godt være at det vil være fint med ny seng og nyt fælles værelse.
Hvis I vil forsøge dette, så kunne der være noget logisk praktisk i at forsøge nu og ikke om 2 måneder, hvor de sandsynligvis vil være godt igang med separationsfasen...
Dejligt at høre at det går stille og roligt fremad med det hele:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske