Brev:
Lidt blandet om skemad, mælkeindtag og søvn
5. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Lidt blandet om skemad, mælkeindtag og søvn
Hej Helen
Tusind tak for dit gode råd for et par dage siden :)
Mine drenge spiser rigtig godt af deres skemad, og nyder alle de nye smage. De spiser for det meste en pæn portion synes jeg til morgenmad, frokost, eftermiddag og aften. Men formiddags frugtmosen kl 9. gider de ikke. De er alt for trætte. Kan jeg ernæringsmæssigt droppe frugtmosen - det bliver højst til 4-5 mundfulde.
Havregrøden om morgenen er de forresten ved at kløjes i - kan den erstattes med hvedegrøden som de er vilde med? Og øllebrød andre dage.
Du foreslog at jeg puttede dem kl 10, men den ekstra mad har gjort, at jeg har svært ved at holde dem vågne til meget mere end 9-9.30. Og så sover de 2½-3 timer, hvor jeg før var heldig hvis de sov mere end 45 min - 1 time.
Efter frokost og flasken kl 13-13.30 sover de også gerne 1½-2 timer nu. Er det for meget? De sover stadigvæk godt om natten, dvs. fra kl. 19-19.30 - 5.
Jeg har prøvet, både for en månedstids tid siden og nu hvor du forslog det igen, at vække dem omkring midnat med en flaske. Men jeg synes ikke rigtig det gør den store forskel. Egentlig synes jeg de sov mere uroligt. Det kan godt være det bare var et tilfælde. Men jeg vil hellere give en flaske ved 3-4 tiden hvis de sover roligt resten af natten og så til kl 6.
Jeg tænker også at det måske er ved at være på tide at de sover i hver deres seng. Lige nu ligger de i en specialbygget dobbeltseng. Det har altid virket som om det har givet dem en tryghed (de har sovet igennem fra første nat hjemme, kun afbrudt af flasker, er aldrig vågnet kede af det), men hvor de er 7 mdr, forstyrrer de måske i virkeligheden bare hinanden?
Problemet er bare at vi ikke har plads til 2 tremmesenge i soveværelset.
Hvis du er enig i at de skal sove hver for sig, må de jo ind i deres eget værelse som de dog stadigvæk skal dele. Men vil det i så fald være bedst at vænne dem til værelset mens de stadig deler dobbeltsengen, eller kan de mon klare både ny seng og nyt værelse hvis bare de står op ad hinanden?
Og så lige til sidst min største bekymring... Det er dejligt at det går så godt med skemaden, men den mindste af drengene vil til gengæld ikke drikke så meget mælk nu. Jeg kan ikke få ham op på meget mere end 600 ml/døgn - incl natflasken. Hans bleer er fint våde og han drikker også vand til måltiderne og løbende gennem dagen, men ernæringsmæssigt skal han vel mindst have 750 ml.
Med venlig hilsen
den stolte, trætte og nu også lidt bekymrede tvillingemor.
Ps. Vil lige tilføje at den varierede kost virkelig kan ses på deres maver. Den mindste er gået fra de 6-8 ml lactulose til 2 ml - og den største der fik 15 ml behøver som det ser ud lige nu heller ikke meget mere end 2-4 ml!