Svar: Hat eller kyse på?
5. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Hej Kristina
Dejligt at høre at I havde en god tur til Italien og at det gik godt med at få Freja passet. Der må være skønt dernede på denne årstid:o)
I forhold til mellemørebetændelse og træk, så behøver Freja ikke længere have hat, hue eller kyse på, når hun sover. Det er vigtigt at hun kan komme af med varmen og en stor del af varmen skal frigivet fra hovedet. Samtidig ligger hun jo i læ, når hun sover i sin barnevogn, så væk med hatten.
Men når hun er oppe, sidder i sin vogn, når det bliver så varmt at vi skal til at sidde på græsset under en parasol osv. så vil det være relevant at hun har en lille bøllehat eller lignende på. Simpelthen fordi hun har brug for noget som skygger hendes ansigt, næse, kinder, ører, nakke mod solens skarpe stråler.
I forhold til forebyggelse af mellemørebetændelse, så vær opmærksom på at hun ikke bør ligge fladt ned, når du giver hende flaske. Det vil øge trykket i det eustakiske rør og hvis barnet f.eks. er lidt forkølet så spredes smitten fra næsen og svælget til mellemøret gennem det eustakiske rør. Når børn får lettere mellemørebetændelse end voksne, så er det fordi deres eustakiske rør er kortere og smitstoffet derfor lettere kan nå mellemøret end hos voksne. Hvis barnet gentagne gange får betændelser i øret eller hvis det eustakiske rør hæver op og stoppes til, så kan betændelsen ikke kan komme ud. Eleveret hovedgærde er derfor vigtigt.
Det var bare lige en lille tillægsoplysning:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske