Svar: Sol, myg og alkohol
3. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Signe
Til børn som er så små som din datter, hvor de normalt ligger i barnevognen og sover og endnu ikke er i stand til at kravle eller gå, vil det normalt ikke være nødvendigt at bruge solcreme - simpelthen fordi barnet jo så vidt muligt skal være i skyggen.
Det er dog også sådan at hvis du tager hende med til stranden, går rundt med hende i en bæresele eller lignende, så vil det naturligvis være nødvendigt med solcreme især på kinder, næse og håndrygge. Også selvom de ligger under en parasol. Derudover skal hun have løst bomuldstøj på, sommerhat som skygger i nakken, panden og over ørerne.
Det er korrekt at man før i tiden sagde at små børn under 1 år ikke skulle smøres med solcreme - men det er ikke rigtigt. Det er langt bedre at smøre barnet ind i solcreme end at barnet får en solskoldning. Der findes ingen undersøgelser af risici ved at bruge solcreme dagligt. Derimod ved vi, at for meget sol på ubeskyttet hud øger risikoen for hudkræft betydeligt. Og så små børn som din datter tåler næsten ingen sol og slet ikke solen imellem kl. 12-15.
Når man vælger solcreme, anbefales det at man altid vælger en vandfast solcreme, da den holder bedre og at man mindst vælger faktor 15 og derover. Til helt små børn som er lyse og sarte i huden vil en solcreme med højt faktortal være bedst eller f.eks. en sun-blokker. Her taler vi altså solcreme med faktor 25.
Derudover anbefales det at vælge en solcreme som ikke indeholder parabener eller parfume. Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Det mistænkes for at være hormonforstyrrende, og det frarådes til gravide og børn under 12 år. I Danmark kan man ikke mere købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.
Solcreme indeholder kemiske og fysiske filtre. De kemiske filtre omdanner solens ultraviolette stråler til energi ved en kemisk proces, mens de fysiske filtre virker ved, at solens ultraviolette stråler reflekteres væk fra huden. I følge sundhedsstyrelsen er der med den viden vi har i dag ikke baggrund for at anbefale fysisk filter frem for andre filtre til børn.
For at nedsætte risikoen for at få hudkræft, bør solcremer både beskytte mod UVA- og UVB stråling.
Jeg plejer at anbefale at man køber Derma (www.derma.dk) eller Neutral (neutral.dk) solcreme, Matas plejer også at have en serie, som er svanemærket til børn.
Med hensyn til myggestift, så er det her bedst at forebygge med insektnet. Er uheldet så ude og din datter alligevel bliver stukket af en myg, så må du komme noget lokalbedøvende på. Prøv at forhøre dig på apoteket, hvad de vil anbefale til så lille et barn.
Med hensyn til amning, alkohol og udmalkning. Så vil jeg foreslå dig at læse artiklen "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til udmalkning og alkohol i mælken, så er det sådan at den nyeste forskning viser at der, når mor drikker alkohol vil være sammen mængde i mælken som i mors blodbane. Samtidig er det dog også sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også og der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt du kan drikke et glas rødvin når du ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har rødvinen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas.
Når man drikker alkohol, optages det i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen. Allerede efter få minutter kan man måle alkohol i blodet og spiser man fedtholdigt mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket. Forbrændingen er dog nogenlunde konstant ...
Hvis du er nogenlunde sikker på at din datter sover i 4 timer, så vil det umiddelbart ikke være problematisk at du lige efter amning tager et enkelt glas vin, - du skal dog så være sikker på at du ikke indtager mere end du kan nå at forbrænde det, inden du skal amme igen. Du kan umiddelbart ikke gøre noget for at fremskynde forbrændingen og jeg mener at man normalt siger at det tager 1½-2 timer for kvinder at forbrænde et glas vin...
Har du fornemmelse af at du har promiller i blodet, når din datter atter har behov for amning/mælk, så er det ikke tilrådeligt at du lægger til. I stedet må du så malke ud og kassere din mælk og tilbyde din datter modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.
Jeg håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske