Svar: Smerter i leddene og dagsrytme
2. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære lille nye familie
Tillykke med den lille dreng:o)
Smerter i leddene kan godt opstå i forbindelse med en brystbetændelse - man får som regel lidt influenzalignende symptomer med feber og så bliver brystet rødt, varmt, hårdt og smertefuldt. Når brystbetændelsen er ovre, så burde det ikke gøre ondt mere og de smerter du har haft burde holde op - du bør således ikke blive ved med at have ondt i leddene...
Derfor er det vigtigt at du mærker efter om du fortsat har tegn på brystbetændelse og det er vigtigt at du får den rigtige type antibiotika. Du har måske fået noget forskelligt, da du også har haft bihulebetændelse med hvis du ikke har fået det rigtige præparat mod brystbetændelse, så er dine symptomer måske kun slået ned og nu hvor du stopper med medicinen så bryder din brystbetændelse ud igen... Det anbefales at man får det der hedder penicillinase stabilt penicillin - det kan være f.eks. Dicloxacillin eller Dicillin som salgnavnet hedder.
Mit umiddelbare bud er altså at din infektion ikke er nedkæmpet, men jeg kan naturligvis ikke udelukke om du kan have arvet noget leddegigt fra din mor... Under alle omstændigheder vil det være helt relevant at du taler med lægen.
Med hensyn til rytme, når man er 7 uger gammel, så er dette meget svært. Du kan ikke i denne alder regne med en fast plan for dagen og der er nødt til at være plads til fleksibilitet. Du kan dog så småt godt begynde at indføre lidt fast putteritual, det vil sige skabe lidt genkendelighed, som din dreng på sigt vil forbinde med det at skulle sove. Det vil være helt almindelige rutiner som ammes, skiftes, svøbes, ammes igen og puttes med sut og sutteklud, bestemte kærtegn og beroligende ord. Jo mere genkendelighed, jo mere ro, jo mere tryghed.
Du kan dog forsøge med en plan for dagen, hvor han sover 3 lure. Det vil sige en lur formiddag, en lur over middag, en lur sidst på dagen. Du må også gå ud fra at han samlet vil have behov for at sove 6-7 timer om om natten vil sove 8-10 timer - samlet mellem 15-16 timer i døgnet. Det er også tit sådan at han ikke kan klare at være vågen i mere end max to timer, så vil han have behov for at blive puttet og sove lidt igen.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske