Svar: Smerter i leddene og dagsrytme

2. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære lille nye familie

Tillykke med den lille dreng:o)

Smerter i leddene kan godt opstå i forbindelse med en brystbetændelse - man får som regel lidt influenzalignende symptomer med feber og så bliver brystet rødt, varmt, hårdt og smertefuldt. Når brystbetændelsen er ovre, så burde det ikke gøre ondt mere og de smerter du har haft burde holde op - du bør således ikke blive ved med at have ondt i leddene...

Derfor er det vigtigt at du mærker efter om du fortsat har tegn på brystbetændelse og det er vigtigt at du får den rigtige type antibiotika. Du har måske fået noget forskelligt, da du også har haft bihulebetændelse med hvis du ikke har fået det rigtige præparat mod brystbetændelse, så er dine symptomer måske kun slået ned og nu hvor du stopper med medicinen så bryder din brystbetændelse ud igen... Det anbefales at man får det der hedder penicillinase stabilt penicillin - det kan være f.eks. Dicloxacillin eller Dicillin som salgnavnet hedder.

Mit umiddelbare bud er altså at din infektion ikke er nedkæmpet, men jeg kan naturligvis ikke udelukke om du kan have arvet noget leddegigt fra din mor... Under ...

Annonce

... alle omstændigheder vil det være helt relevant at du taler med lægen.

Med hensyn til rytme, når man er 7 uger gammel, så er dette meget svært. Du kan ikke i denne alder regne med en fast plan for dagen og der er nødt til at være plads til fleksibilitet. Du kan dog så småt godt begynde at indføre lidt fast putteritual, det vil sige skabe lidt genkendelighed, som din dreng på sigt vil forbinde med det at skulle sove. Det vil være helt almindelige rutiner som ammes, skiftes, svøbes, ammes igen og puttes med sut og sutteklud, bestemte kærtegn og beroligende ord. Jo mere genkendelighed, jo mere ro, jo mere tryghed.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan dog forsøge med en plan for dagen, hvor han sover 3 lure. Det vil sige en lur formiddag, en lur over middag, en lur sidst på dagen. Du må også gå ud fra at han samlet vil have behov for at sove 6-7 timer om om natten vil sove 8-10 timer - samlet mellem 15-16 timer i døgnet. Det er også tit sådan at han ikke kan klare at være vågen i mere end max to timer, så vil han have behov for at blive puttet og sove lidt igen.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger