Brev:
Smerter i leddene og dagsrytme
2. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Smerter i leddene og dagsrytme
Kære sundhedsplejerske
Vi er en familie der pt bor i Finland, men som flytter tilbage til DK i efteråret. I mellemtiden kan vi dog godt bruge lidt assistance. Jeg har født en dreng her i Finland for 7 uger siden, og fødslen forløb normalt, udover, at den lille startede på antibiotika på grund af for høje infektionstal. Siden da har vi været ramt af lidt forskelligt, han af øjen- og øreinfektion og jeg af bihulebetændelse og senest brystbetændelse, som jeg er ved at afslutte en penicillinkur med. Jeg har 2 spørgsmål.
1) I forbindelse med brystbetændelsen havde jeg i et stykke tid før ondt i mine led. Det forsvandt i efter et par dage på antibiotika, men her når jeg mangler en dag af kuren, er smerterne vendt tilbage. Kan det være et tegn på, at betændelsen ikke er nedkæmpet, eller kan der være andre årsager til ledsmerterne (min mor havde ledegigt, og fik det i min alder, så jeg bliver lidt nervøs hver gang der er noget med ømhed)? Jeg er 38 år.
2) Vores søn har lidt svært ved at finde en rytme i sin sovning, kan man forvente dette/indføre dette i en alder af 7 uger? Mange dage virker han ikke tilfreds når han er vågen, han piver og virker træt. Det er faktisk kun om aftenen, at han er tilfreds i en periode. Han er som regel vågen om morgenen i 1-2 timer, men vil så helst sove ind over hele dagen, afbrudt af amninger, for at være vågen fra ved 5-6 tiden. Herefter er han vågen i nogle timer, hvor vi forsøger at afslutte med et "putteritual". Her kan vi så bruge et par timer, hvor han er for træt til at være vågen, men for vågen til at sove, hvilket er lidt opslidende.
Kan du komme med et forslag til en "soveplan" vi kan prøve?
Han er ret stor, ca. 6 kg allerede, og virker ofte som om, at han er mere sulten, når mælken slipper op, men tager fint på i vægt.